وزیر کشور: ضعف زیرساخت‌ها مهمترین مشکل امدادرسانی در حادثه قطار بود

وی با اشاره به تجمیع امکانات در امدادرسانی افزود: خراسان رضوی، یزد، سیستان و بلوچستان و چندین استان اعلام آمادگی برای همکاری داشتند که نکته مثبت در مدیریت بحران حادثه بود.

وی ادامه داد: حضور به موقع ماشین آلات سنگین و آمبولانس از نکات ارزشمند در مدیریت بحران این حادثه بود. 



منبع

وزیر کشور عنوان کرد: مدیریت بحران استان خراسان جنوبی باید سناریوهای احتمالی وقوع بحران از حیث وجود معادن انجام دهد، در خصوص تصادفات بین جاده ای نیز باید برای ایستگاه‌های بین راهی برنامه ریزی خوبی شود زیرا جاده‌های طولانی خسته کننده است.

وی یادآور شد: هم افزایی بین نیروها و دستگاه‌های اجرایی از نکات برجسته مدیریت بحران است اما زمان بندی درامدادرسانی اهمیت دارد. 

وزیر کشور ضعیف بودن زیرساخت‌ها در بحث جاده‌های دسترسی به محل حادثه را از دیگر مشکلات خواند و ادامه داد: تا رسیدن به نقطه حادثه خودروها نمی‌توانستند حرکت کنند لذا باید این مسایل به دقت بررسی شود.

وی با اشاره به اعلام عزای عمومی در یزد اظهار داشت: مراسم تشییع اجساد نیز با برنامه ریزی باید انجام شود. 

وی اظهار داشت: اما این موضوع نمی‌تواند همیشه ملاک باشد لذا باید برای دیگر زمان‌ها چاره اندیشی شود. 

وی گفت: از زمان وقوع حادثه تا زمان رسیدگی به اولین مصدوم سه ساعت زمان صرف شده که جای تامل دارد. 

وحیدی با تاکید بر اینکه فردی به خاطر زمان در جریان این حادثه فوت نکرده ادامه داد: بنا بر اعلام پزشکی قانونی افرادی که جزو متوفیان هستند در همان زمان وقوع حادثه فوت کردند لذا از یک جهت دیر رسیدن عوامل امدادی عامل فوت مسافری نبوده است. 

  سفر وزیر راه و شهرسازی به روسیه برای شرکت در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ

وزیر کشور ادامه داد: حضور ماشین آلات سنگنین نیز در مدیریت بحران باید ارزیابی شود.

وحیدی با اشاره به لزوم دوبانده سازی جاده‌ها نیز گفت:انتظار می‌رود راه و شهرسازی به کمک استانداری با توجه به گستردگی شهرستان طبس به این موضوع نگاه ویژه داشته باشد، در ایام نوروز نیز همین مساله مد نظر بود که تصادفات بر اساس ارزیابی راهور در ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها اتفاق می افتد لذا باید برای این مشکل نیز چاره اندیشی شود. 

وزیر کشور با بیان اینکه همبستگی، همراهی و مشارکت همگان در جریان مدیریت این حادثه بسیار ارزشمند است گفت: همه دستگاه‌های دخیل در فاصله زمانی کم پای کار بودند و برنامه‌ریزی خوبی انجام شد.

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان احمد وحیدی روز چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در طبس که با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: اگرچه پوشش ضعیف آنتن‌دهی تلفن در محل حادثه و نبود جاده دسترسی مانع امدادرسانی محسوب نمی‌شود اما به هر حال به عنوان یک مشکل نیاز به رسیدگی دارد.

وزیر کشور درخصوص بیمارستان طبس نیز گفت: شهرستان برای تامین دستگاه ام .آر. آی و تجهیزات آی.سی.یو نیاز به کمک دارد که از سوی وزارت بهداشت و درمان پیگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زمان بندی باید از نقطه شروع تا آخر داشته باشیم زیرا زمان مسئله مهمی است، افزود: مسئولان استانی باید برحسب دقیقه تمامی اقدامات را ارزیابی کنند تا کاستی‌ها مشخص شود.

وحیدی بروز چنین بحران‌هایی را علاوه بر تلخی یک رزمایش واقعی دانست و گفت: برغم اینکه در بسیاری از موارد خوب عمل شده اما باید ارزیابی‌هایی انجام و کاستی‌ها نیز شناسایی شود.

  ترافیک خودرو در هر سه محور ورودی به مازندران سنگین است

وی ادامه داد: از نیروهای فراجا که به موقع در صحنه حاضر شدند نیز باید تقدیر کرد که رضایت مردم را هم جلب کرده بودند. 

وحیدی با اشاره به اینکه باید زمان امدادرسانی تحلیل شود عنوان کرد: لزوم ایجاد پایگاه هوایی هلال احمر در طبس با توجه به گستردگی شهرستان از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. 

وزیر کشور عنوان کرد: مجموعه امکانات هوایی در کمک رسانی به حادثه دیدگان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا ضعف ها شناسیی شود. 

وی با تاکید بر لزوم پرداخت سریع دیه متوفیان گفت:محلی برای دریافت شکایات هم در یزد مشخص می شود، ضمن اینکه انجام آزمایش دی. ان .ای نیز باید در کمترین زمان انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه قطار جزو ایمن‌ترین وسایل حمل و نقل است لذا وقوع این حادثه برای مسافران سخت‌تر بود.