پیش‌بینی پاییز «دیر رَس» با بارندگی اندک/ مدیریت جمع‌آوری آب‌های حجیم در دستور کار باشد

به گفته وی، پیش‌بینی نقشه‌ها در حال حاضر زمستان را نرمال نشان می‌دهد، اما چون فاصله تا فصل زمستان زیاد است، امکان تغییر نقشه‌ها  وجود دارد.



منبع

رییس سازمان هواشناسی به موضوع تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: «تغییر اقلیم» مسئله مهمی است که باعث شده بارش‌ها به صورت عمدتاً رگباری و ناگهانی رخ دهد؛ در این شرایط به‌جز پیش‌بینی، تامین زیرساخت‌های لازم برای مدیریت آب‌های حجیم باید در دستور کار باشد.

«سحر تاجبخش» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان درباره اینکه آیا سیلاب‌های تابستانی در رفع خشکسالی و کمبود منابع آب تاثیر گذار بوده است، اظهار کرد: سیلاب به معنای بارش‌های حجیم در مدت‌زمان کوتاه معمولاً اتفاق می‌افتد و بدیهی است که اگر راهکارهایی داشته باشیم تا بتوانیم بارش‌ها را ذخیره کنیم، شاید نه منابع روی زمین، بلکه منابع زیرزمینی را تا حدودی می‌توان تقویت کرد.

وی ادامه داد: سازوکار خیلی مناسبی برای جمع آوری تمام سیلاب‌ها در تمام نقاط کشور فراهم نیست؛ موضوعاتی مثل سدسازی و آبخیزداری در دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید انجام شود تا از بارش‌های سیلابی نفعی ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر چند که همچنان بارش‌ها تا پایان پاییز هم قابل ملاحظه نخواهد بود، مگر اینکه از نوع سیلابی باشد که البته بارش سیلابی از یک ماه قبل قابل پیش‌بینی نخواهد بود و نهایتاً از ۱۰ روز جلوتر می‌توان اعلام کرد.

تاجبخش درباره وضعیت بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال نیز بیان کرد: برای فصل پاییز به خصوص ماه‌های اول تا نیمه آبان بارش قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود و انتظار داریم پاییز «دیر رسی» داشته باشیم. بارش‌ها تقریباً از نیمه دوم آبان به بعد شروع می‌شود.

  انقلاب در صدور مجوزها/مشوق‌هایی برای اشتغال زنان