پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران – مشهد صفر است/ قطار سریع‌السیر در دستور است

ادامه دارد

منبع: https://www.isna.ir/news/1403023021942/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AE%D8%B7-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF-%D8%B5%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%DB%8C%D8%B1

مدیرعامل راه‌آهن گفت: از ۱۰ سال پیش قرارداد برقی‌سازی مسیر تهران – مشهد را داشتیم که انجام نشد و میزان پیشرفت این پروژه صفر درصد است و درحال حاضر هم در اولویت ما نیست. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژی برقی‌سازی با اولویت خطوط باری مصوب شده است، گفت: ما برقی‌سازی راه‌آهن بافق – بندرعباس را به عنوان یکی از خطوط باری که نیاز به برقی‌سازی دارد، مصوب کردیم، ‌اگر بتوانیم با توان داخل این کار را انجام می‌دهیم، در غیراین صورت با جوینت خارجی انجام می‌دهیم، زیرا مهم‌ترین بار ما محصولات معدنی و محصولات فولادی است. همچنین از مهم‌ترین خطوط ما دو خطه‌سازی همین خط بافق سنگان است که یک میلیارد دلار از محل تهاتر نفتی پیش‌بینی شده است. 

به گزارش ایسنا، سیدمیعاد صالحی در نشست خبری که امروز در یازدهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره وضعیت قطار برقی در کشور بیان کرد: ما در ایران از ۲۰ سال قبل با چین قرارداد برقی‌سازی تهران – مشهد را داشتیم که این کار را انجام ندادند و این قرارداد ۲۰ سال همینطور باقی ماند تا جایی که میزان پیشرفت این پروژه صفر درصد است و درحال حاضر هم در اولویت ما نیست. 

وی خاطرنشان کرد: با وجود این، قطار سریع‌السیر تهران  – مشهد بر حسب تاکیدات مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جدی راه‌آهن است. این خط به فناوری بالا نیاز دارد که از لحظه طراحی آغاز می‌شود. با شرکت‌های مختلف در این خصوص مذاکره کردیم و بخشی از طراحی‌ها انجام شده است.