چه خبر از کار و عیدی کارگران؟

رعیتی فرد – معاون روابط کار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی – در این همایش از کاهش ۱۴ درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و بیشترین نرخ حوادث را مربوط به ساختمان‌سازی دانست.

رویداد دیگر این هفته به همایش «قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر  ۱۰ نفر» اختصاص داشت که همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ برگزار شد.

آنطور که محمد آذرپناه گفته صرف‌نظر از مشوق‌های قانونی و تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته باید شرایط و بستر صادرات بخش تعاون  بیش از پیش فراهم و از ظرفیت اتاق‌های تعاون در جهت فعالیت‌های صادرات محور تعاونی‌ها استفاده شود.

به گفته مهرداد عظیمی – رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای – این پروژه ها شامل پروژه های دولتی و غیردولتی از جمله کارگاههای آموزشی، واحدهای پذیرنده محیط کار واقعی و کارگاههای سنجش مهارت است که با اعتبار بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسیده اند.

شناسایی ۸۰ تعاونی صادراتی در استان تهران خبر دیگری بود که سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام کرد،

علی حسین رعیتی فرد – معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی- نیز این هفته از هدفگذاری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در بیش از ۱۰۰۰ واحد کارگری خبر داد و گفت: در دو سال دولت سیزدهم اقدامات موثری در حوزه طبقه‌بندی مشاغل صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، در هفته ای که گذشت رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بر لزوم پرداخت عیدی و پاداش کارگران تا قبل از پایان سال تاکید کرد و گفت: کارفرمایان نباید عیدی کارگران را به سال بعد موکول کنند و در صورت امکان با حقوق بهمن ماه عیدی را به دست کارگرانشان برسانند.

  جاده رفسنجان - زرند، ترانزیتی با استاندارد روستایی

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112014651/%DA%86%D9%87-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%B9%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86

وی عملکرد اجرای این طرح در پایان ۹ ماهه امسال را مطلوب دانست و گفت:با عملیاتی شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های مشمول، عدالت مزدی محقق و رضایت جامعه هدف تامین خواهد شد.

آرش فراز – دبیر مجمع عالی نمایندگان کارگران – نیز این هفته با اشاره به فرایند بررسی پیش نویس لایحه امنیت شغلی در هیأت دولت، اظهار کرد:پیش نویس لایحه امنیت شغلی توسط وزارت کار تهیه و یک‌ماه قبل تقدیم هیات دولت شده است تا بعد از تشریفات مربوطه و تصویب نهایی در هیات دولت جهت تکمیل مراحل به مجلس برود.

تاکید بر پرداخت عیدی کارگران با حقوق بهمن ماه، افتتاح ۱۰۰۰ پروژه فنی و حرفه‌ای به مناسبت دهه فجر،اجرای طبقه بندی مشاغل در ۱۰۰۰ کارگاه مشمول قانون کار و شناسایی ۸۰ تعاونی صادراتی در استان تهران از مهم ترین عناوین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

افتتاح و بهره برداری از ۱۰۰۰ پروژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به مناسبت دهه فجر از دیگر رویدادهای این هفته بود.

فتح الله بیات همچنین با اشاره به مصوبه ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ هیات وزیران که در آن حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیر مستمر و غیر دائم دارد، چهار سال تمام تعیین شده است بر لزوم دائمی شدن قراردادهای کارگران از بهمن ماه تاکید کرد و گفت: همه کسانی که به مدت چهار سال در کار موقت حضور داشتند، طبق این مصوبه قراردادهای آنها از بهمن ماه باید به قرارداد دائم تبدیل شود.

چه خبر از کار و عیدی کارگران؟

سمیه گلپور – رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران – نیز در نشستی بر لزوم حفظ جایگاه این تشکل در جلسات شورای عالی کار و مجامع تصمیم ساز تاکید کرد و اجرای طرح مزد منطقه ای در کشور را فاقد زیرساخت‌های لازم دانست.

  دهک‌های پایین روستائی نگران تامین مسکن نباشند

وی امنیت شغلی را مطالبه اصلی کارگران در بحث قراردادهای کار دانست و تصویب این لایحه را بزرگترین عیدی هیات دولت به جامعه کارگری تعبیرکرد.