کاهش حوادث شغلی با ایجاد قرارگاه ایمنی در کارگاه‌

در حال حاضر مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور رعایت ایمنی در محیط کار، حضور بازرسان کار جهت بازدید از محل و انجام نظارت امری ضروری است. بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آئین‌نامه‌های قانونی از اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

حبیب الله جلیلی – رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از ابلاغ طرح قرارگاه آموزش ایمنی کار در کشور توسط وزیر کار خبر داد و گفت: با این ابلاغ مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها به عنوان رؤسای قرارگاه آموزش ایمنی کار در استان‌ها تعیین شدند.

کارشناسان بر این باورند که صیانت از نیروی کار موجب رشد و تعالی بنگاه و افزایش بهره‌وری آن می‌شود و زمینه حمایت از پایداری مشاغل و حفظ اشتغال در بنگاه‌ را فراهم می‌کند.

آنطور که جلیلی گفته مهم‌ترین وظیفه دبیرخانه ستادی، آغاز به کار دبیرخانه نظارتی در ستاد و پیگیری تشکیل آن در مراکز استان‌ها، تهیه و تدوین برنامه‌های عملیاتی قرارگاه در حوزه آموزش ایمنی و بهداشت کار و ابلاغ آن به استان‌ها، برگزاری نشست‌های توجیهی و نشست‌های علمی با اعضای دبیرخانه ستاد، رؤسا و دبیران متناظر استانی، نظارت بر عملکرد استان‌ها و ارائه گزارش از دستاوردهای قرارگاه به صورت منظم و دوره‌ای است و دبیرخانه‌های متناظر در استان‌ها پس از تشکیل، وظیفه راهبری و اجرای برنامه‌های تبیینی و ابلاغی ستاد را در حوزه آموزش ایمنی کارگاه‌های کوچک در استان‌ها عهده‌دار خواهند بود.

  سئو فاکس - سئو سایت - سئو وب سایت - Seofox.ir

در همین راستا به مناسبت دهه مبارک فجر «قرارگاه آموزش ایمنی و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر» همزمان با اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی شماره ۱۵۵ سازمان جهانی کار راه‌اندازی و همایشی با این عنوان همزمان در ۳۱ استان کشور با رویکرد ارائه دوره آموزشی ویژه کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر به منظور آشنایی با قوانین و مقررات ایمنی کار برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402121913630/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87

با ابلاغ طرح قرارگاه آموزش ایمنی کار در کشور، مدیران ادارات کار استانی به عنوان رؤسای قرارگاه آموزش ایمنی کار در استان‌ها تعیین شده و پیگیری تهیه و تدوین برنامه‌های عملیاتی قرارگاه در حوزه بهداشت کار و آموزش ایمنی کارگاه‌های کوچک در استان‌ها را عهده‌دار خواهند بود.وی برگزاری همایش مذکور را یادآور شد و گفت: همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار در کارگاه‌های کوچک و نواختن نمادین زنگ قرارگاه ایمنی با هدف ایجاد نهضت فراگیر آموزش ایمنی در کشور صورت گرفت که به دنبال همایش مذکور، دبیرخانه قرارگاه در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار با هدف فراهم کردن طرح جامعی از اهداف، ضروریات، شاخص‌ها و ترکیب این قرارگاه در سطح ملی و استانی ایجاد شد.

به گزارش ایسنا، بی‌تردید ایجاد قرارگاه ایمنی در محیط کار یک فرصت مغتنم برای ایجاد ساختار منظم، منضبط و کارآمد در راستای ساماندهی نظام آموزش ایمنی نزد کارگاه‌های کوچک خواهد بود و موجب کاهش حوادث شغلی و ارتقاء، حفظ و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور خواهد شد.

در حال حاضر راه‌اندازی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار بستر استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه برای ارتقاء دانش فنی کارگران را به منظور کاهش حوادث و خسارات فراهم می‌کند.

  واحدهای مسکن ملی، سه برابر مسکن مهر/وجود ۹۰ هزار متقاضی متاهل فاقد مسکن در استان مرکزی

مطابق آمارها بیش از ۲۰۰۰ مشاور حفاظت فنی و خدمات ایمنی در کشور مشغول فعالیت هستند که از ظرفیت و توان آنها در این حوزه باید بهره‌گیری مناسب صورت گیرد. 

ایجاد قرارگاه ایمنی در محیط کار موجب کاهش حوادث شغلی و حفظ و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور می‌شود.

در دولت سیزدهم و طی ۲.۵ سال گذشته اقدامات موثری در حوزه کاهش حوادث کار و ارائه آموزش‌های ایمنی به منظور رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌ها صورت گرفته که موجب کاهش‌ آمار تلفات و حوادث ناشی از کار شده است.در دولت سیزدهم و طی ۲.۵ سال گذشته اقدامات موثری در حوزه کاهش حوادث کار و ارائه آموزش‌های ایمنی به منظور رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌ها صورت گرفته که موجب کاهش‌ آمار تلفات و حوادث ناشی از کار شده است.

به گزارش ایسنا، موضوع ارتقای ایمنی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار یکی از مطالبات اساسی جامعه کارفرمایی و کارگری به شمار می‌رود. ایمنی و بهداشت محیط کار نیازمند مشارکت معنادار همه شرکای اجتماعی و دولت‌هاست و این امر علاوه بر بهبود ارتقای شاخص‌های ایمنی و سلامت در محیط کار، زمینه تحقق رفاه اجتماعی کارگران و جامعه را در پی خواهد داشت.

کاهش حوادث شغلی با ایجاد قرارگاه ایمنی در کارگاه‌