کاهش مدت‌زمان حمل کالا با سامانه لجستیک یکپارچه

وی ادامه داد: یکی ‌از موانع مهم این بوده که فرآیند تجارت ایران به صورت جزیره‌ای و سنتی انجام می‌شود، بدین‌صورت که شرکت‌ها خرید را خودشان انجام می‌دهند و گاهی بدون آگاهی کافی از اطلاعات قوانین بانکی، حمل‌ونقل، بیمه و گمرکی مبدا و مقصد و بدون شناخت از شرایط شرکت‌های کشتیرانی و سایر شقوق ترکیبی نسبت به حمل بار اقدام می‌کنند و همین اقدام جزیره‌ای باعث افزایش هزینه‌ها برای صاحب کالا می‌شود.

به گزارش ایسنا، بهنام علیخانی – نایب‌ رئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی – در رونمایی از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت با اشاره به هدف ایجاد و راه‌اندازی این سامانه اظهار کرد: از چند سال گذشته گلوگاه‌های تجارت ایران شناسایی شد که چند عامل از موانع تجارت و لجستیک یکپارچه ایران بوده  که در راستای رفع این موانع سامانه مذکور ایجاد شد که از طریق این سامانه تمام فرآیند زنجیره تامین برای صاحبان کالا انجام می‌شود.

نایب‌ رئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی با بیان اینکه با این سامانه زمان تحویل کالا به شدت کاهش پیدا می‌کند، گفت: میانگین حمل و ترخیص کالا از چین به ایران را از شش ماه به ۶٠ روز کاهش دادیم که این کاهش زمان به طور مستقیم باعث کاهش بهای تمام شده و هزینه‌ کالا برای تجار و فعالان اقتصادی می‌شود.

مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی- در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت رونمایی کرد.

کاهش مدت‌زمان حمل کالا با سامانه لجستیک یکپارچه

نایب‌رئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی با بیان اینکه با سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت، زمان تحویل کالا کاهش می‌یابد، گفت: میانگین حمل و ترخیص کالا از چین به ایران را از ۶ ماه به ۶٠ روز کاهش دادیم که این کاهش زمان به‌ طور مستقیم باعث کاهش بهای تمام‌شده و هزینه‌ کالا برای تجار و فعالان اقتصادی می‌شود.

  بابت حذف جهاد سازندگی باید توبه تاریخی کنیم

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402092719321/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%85%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%84%D8%AC%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DB%8C%DA%A9%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%87

علیخانی گفت: همین عدم شناخت صحیح کالا از قوانین و مقررات گمرکی داخلی و بین‌المللی که منجر به مشکلات متعدد می‌شود و در نهایت هزینه دموراژ و انبارداری و زمان تحویل کالا را بالا برده و رسوب کالا را بالا می‌برد و حتی امکان متروکه شدن کالا و از دست دادن آن وجود دارد که مجموع این عوامل در نهایت هزینه تمام‌شده را برای فعالان اقتصادی و تجاری بالا می‌برد، اما این سامانه این فرصت را برای تجار فراهم می‌کند از ابتدا و انتهای فرایند تجارت از جمله حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی، زمینی، دریایی، ریلی و ترکیبی، کشتیرانی، مدیریت اسناد و مجوزها، مدیریت امور ارزی، تطبیق اسناد با ثبت سفارش و اخذ مجوزهای قانونی در کمترین زمان رصد حمل کالا، ترانزیت داخلی و خارجی، امور گمرکی و ترخیص کالا، حمل و نقل داخلی، انبارداری و استریپ، مدیریت امور بانکی و بیمه از طریق سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت انجام می‌شود و در نهایت حتی امکان دموراژ صفر برای شرکت‌ها وجود دارد.

علیخانی با بیان اینکه با این سامانه تمام حوزه‌های تجارت با دانش تخصصی انجام می‌شود، گفت: برای انجام این فرایند و فرماندهی حوزه تجارت توانسته این با به‌کارگیری متخصصان در هر بخش با وجود شرایط تحریم‌ها دموراژ کالا و هزینه تمام شده تجارت را به حداقل برسانیم و حجم ترانزیت را افزایش دادیم. همچنین با این سامانه امکان مبادله اطلاعات و فرآیندهای تجاری با صاحبان کالا و فروشندگان به صورت لحظه‌ای وجود دارد.