کاهش ۱۵ درصدی حوادث شغلی در سال گذشته

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402080705136/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%DB%B1%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87به موجب گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمار سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، از مجموع کل بیمه‌شدگان در معرض حادثه شغلی، ۳۸ هزار و ۷۳۴ نفر دچار حادثه شغلی شده‌اند که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵.۶ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۵ درصدی حوادث شغلی در سال گذشته

کاهش ۱۵ درصدی حوادث شغلی در سال گذشته

یکی از دغدغه‌های وزارت کار، موضوع صیانت از نیروی انسانی است و وزارت کار تاکید دارد که کاهش حوادث شغلی و صیانت از نیروهای انسانی باید از رویکردهای مهم بازرسان کار باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که همه ساله در جهان، بیش از یک میلیون نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و عده بسیاری دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

نمودار آسیب‌های شغلی ثبت شده مشمولان قانون کار نیز نشان می‌دهد که بخش ساختمان با ۳۷.۷ درصد و ۲۹۹۸ مورد و بخش صنعت (ساخت) با ۳۶.۵ درصد و ۲۹۰۴ مورد بیشترین سهم آسیب‌های شغلی منجر به فوت را به خود اختصاص داده است.

طبق بازرسی‌های صورت گرفته از کارگاه‌های مشمول قانون کار در سال گذشته تعداد آسیب‌های شغلی ثبت شده مشمولان قانون کار ۷۹۵۰ نفر ـ حادثه بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۸۹۳۱ نفرـ حادثه کاهش ۰.۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار به حادثه‌ای گفته می‌شود که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می‌رود.

  سقف پرداخت وام مشاغل خانگی چقدر است؟

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد تعداد حوادث شغلی در سال گذشته کاهش ۱۵.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و بخش ساختمان بیشترین سهم آسیب‌های شغلی منجر به فوت را به خود اختصاص داده است.

از تعداد ۳۸ هزار و ۷۳۴ نفر حادثه دیده شغلی، ۴۵۵ مورد آن منجر به فوت و ۳۶ مورد آن منجر به از کار افتادگی کلی شده است. این گزارش نشان می‌دهد که ۳۶ هزار و ۷۱۹ نفر از حادثه‌ دیدگان معادل ۹۴.۸ درصد مرد و ۲۰۱۵ نفر معادل ۵.۲ درصد زن هستند.

به گزارش ایسنا، رعایت نکات ایمنی و تامین تجهیزات حفاظتی در محیط کار، گسترش و فعال‌سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، بهبود و ترویج آموزش‌های ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی مبتنی بر آموزش از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به کاهش حوادث ناشی از کار کمک کند.

همچنین بیشترین تعداد حادثه دیدگان شغلی مربوط به گروه‌های سنی “۳۹-۳۵ ساله” با ۲۲ درصد و “۳۴-۳۰ ساله” با ۲۰.۳ درصد بوده و ۴۲.۳ درصد از کل حادثه‌دیدگان شغلی مربوط به این دو گروه سنی بوده است.