کنسرسیوم‌های مشترک فنی و مهندسی با کشورهای مشترک‌المنافع تشکیل شود

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» این مطلب را در دیدار «بوری کریم‌اف» رئیس شورای بین دولتی حمل‌و نقل کشورهای مشترک المنافع مطرح کرد. 

در این جلسه تبادل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف در حوزه حمل و نقل و ترانزیت مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در این ملاقات با اشاره به جایگاه ویژه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب، آمادگی کشورمان را برای همکاری با کشورهای مشترک‌المنافع برای دسترسی آنها به دریای آزاد، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند اعلام کرد.

توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای عضو گروه مذکور جزو اولویت‌های کشور بوده و همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت با این کشورها به‌ویژه بعد از تحولات ژئوپولیتیک اخیر، به‌منظور منافع مشترک از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.



منبععلاوه بر این با توجه به پیشنهاد کریم‌اف مبنی بر مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راه‌سازی کشورهای مشترک المنافع، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های فنی و مهندسی کشورمان با وجود وجود تحریم‌های ظالمانه غرب، پیشنهاد کرد کنسرسیوم‌های مشترک دو یا چندجانبه شرکت‌های فنی و مهندسی با تضمین منافع دو طرف تشکیل شود.

بر اساس این خبر پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، سازمان کشورهای مشترک‌المنافع موسوم به CIS متشکل از ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قزقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.