به گفته حیدری، کفبرداری، لاینینگ و تکمیل جادههای دسترسی ورودی و خروجی و احداث دیوارها و آبرو از کارهای باقی مانده این پروژه است.
امیر دوستی ناظر پروژه تونل شمالی حیران به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت: تونل دوم حیران به طول ۷۳۰ متر حفاری شده و در حال حاضر شروع به کف برداری شده است.
بر اساس اظهارات دوستی عملیات حفاری بالای تونل بصورت آتش باری به اتمام رسیده و عملیات حفاری پایین تونل هم به میزان ۱۰۰ متر اجرا شده است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند هستند.
بر اساس اظهارات مسئول دفتر فنی پیمانکار تونل دوم حیران تاکنون برای حفاری قسمت فوقانی تونل ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
طول کل پروژه تونل ۷۳۰ متر بوده و به همراه احداث راههای اتصالی طرفین، طول این پروژه در مجموع ۲.۷ کیلومتر خواهد بود. عملیات حفاری قسمت فوقانی(طاق) تونل به طور کامل انجام شده و مسیر تونل طی روزهای اخیر بازگشایی شده است. هم اکنون عملیات حفاری قسمت تحتانی (پاطاق) تونل در دست اجراست و به موازات آن عملیات اجرای لاینینگ تونل ( پوشش جداره بتنی داخل تونل ) در روزهای آتی آغاز خواهد شد.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
ناظر پروژه تونل شمالی حیران میزان پیشرفت فیزیکی تونل شمالی حیران را ۳۷ درصد ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا ۴ ماه آینده عملیات کف برداری طرح به اتمام برسد.
محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل پیشرفت فیزیکی عملیات احداث تونل دوم حیران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی شده تا یک سال آینده این پروژه به روی خودروها گشوده شود.
برات جلالی افزود: در این عملیات تعدادی زیادی ماشین آلات، کامیون، کمپرس و بیل مکانیکی به کار گرفته شد و با تلاش شبانه روزی توانستیم عملیات حفاری را به اتمام برسانیم و به محض اتمام حفاری قسمت فوقانی، عملیات حفاری و کف برداری تونل آغاز شد.
مشخصات اصلی تونل دوم حیران
به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، احداث تونل دوم محور اردبیل-آستارا به عنوان یکی از شلوغترین و پرحادثه ترین مسیرهای ورودی و خروجی استان اردبیل از مطالبات دیرینه مردم استان بوده است. با توجه به حجم تردد وسایل نقلیه در این مسیر، تونلی که در حال حاضر تردد از طریق آن انجام میگیرد پاسخگوی این حجم تردد نبوده است. فصل تابستان به لحاظ ترافیک بیشتر، مسافران و گردشگران در مضیقه هستند و در فصل زمستان هم عبور و مرور در این مسیر با مشکل مواجه است. از همین رو و برای رفع این گلوگاه ترافیکی، عملیات حفاری تونل شمالی از سال گذشته آغاز شد.
اداره کل راه وشهرسازی استان اردبیل کارفرمای این پروژه است و شرکت پایاب گستر پیمانکار و شرکت مهندسی مشاور رهاب این پروژه هستند. سال ۱۴۰۰ عملیات حفاری تونل به دو روش حفاری بالا و پایین تونل آغاز شد و در شهریور ماه ۱۴۰۱ عملیات حفاری مقطع فوقانی به پایان رسید.
وی اظهار کرد: البته قرار است راهداریها و پلیس راه ۲ شهرستان نمین و آستارا در مواقع حساس ترافیکی همکاریهای لازم را با یکدیگر داشته و در مسیر کاهش گرههای ترافیکی حرکت کنند. در زمینه جذب گردشگر و تسهیل رفت آمد گردشگران هم تصمیماتی گرفته شده است.
به گفته دوستی هم اکنون دسترسی به طرفین تونل امکان پذیر شده و تلاش بر این است در سریعترین زمان ممکن عملیات حفاری کف برداری آن به اتمام برسد تا عملیات بتن ریزی اجرا شود.
گزارش : یعقوب شاددل