۱۰۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی امسال تکمیل می‌شود

وی گفت: تکمیل جاده ماهیرود به استان فراه افغانستان نیز موضوع مهمی است و دنبال خواهد شد.



منبع

استاندار خراسان جنوبی در نشست با وزیر کشور به ظرفیت‌های معدنی این استان اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۲۱۵ معدن فعال، رتبه هشتم و به لحاظ ارزش معادن رتبه چهارم کشور را دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ۴۰ رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی وجود دارد که برخی فعال و دارای محصولاتی تولیدی صادراتی هستند.

وی گفت: پیگیر تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان، احداث بزرگراه‌ها و اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح‌های زیربنایی، کلیدی و مهم استان هستیم.

وی اظهار داشت: علاوه بر سرایان، شهرستان‌های قاینات و نهبندان هم در فهرست مناطق نارنجی (پرخطر) قرار گرفته‌اند.

وی گفت: دوبانده‌سازی راه‌ها و کریدورهای اصلی خراسان جنوبی همیشه از مطالبات گروه‌های مرجع و مردم این استان بوده که در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

قناعت با اشاره به طرح‌های کلیدی و زیربنایی در دست اجرا اظهار داشت: یکی از این طرح‌های زیربنایی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی است که بخشی از کریدور جنوب به شمال محسوب می‌شود.

قناعت افزود: پیگیر طرح انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی هم هستیم، پیگیری‌ها و مکاتبات با رئیس جمهور و وزارت نیرو صورت گرفته تا از محل اجرای این طرح که برای تامین آب سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده، متمم برای خراسان جنوبی هم در نظر گرفته شود.

وزیر کشور هم در جمع‌بندی این نشست با اشاره به موضوع دوگانگی نرخ باروری در خراسان جنوبی گفت: نرخ باوری ۲.۷ استان مایه امیدواری است و جای تبریک دارد، در این خصوص اطلاعات ثبت احوال به دلیل به‌روز بودن ثبت وقاع حیاتی، موثق‌تر است و اطلاعات مرکز آمار متعلق به چندین سال قبل است.

قناعت گفت: شهرستان‌های بشرویه، درمیان، خوسف، زیرکوه و طبس همچنان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند و سربیشه تنها شهرستان آبی خراسان جنوبی است.

لزوم تکمیل جاده ترانزیتی ماهیرود – فراه

وی گفت: به منظور تامین این حجم اعتبار، کنسرسیسوم بانکی با مشخص شدن سهم هر بانک‌ تشکیل شده که برخی بانک‌ها همراهی لازم را ندارند لذا به‌صورت مستمر پیگیر هستیم که این طرح بزرگ و ملی در استان رقم بخورد.

وی با بیان اینکه رتبه اول تولید زرشک و عناب، رتبه دوم تولید زعفران و رتبه پنجم تولید گل نرگس کشور از آن خراسان جنوبی است تصریح کرد: وجود چرخه کامل تولید گوشت مرغ، ذخایر غنی ژنتیکی دام و پرورش ۱۵ درصد شتر کشور از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی در زمینه پرورش دام و طیور است.

  هشدار «قرمز» هواشناسی برای خراسان شمالی و رضوی تا پایان امروز

پرونده ثبت جهانی سه اثر تاریخی در دست بررسی

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه همه اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن برای چهار سال تامین شده، ادامه داد: خراسان جنوبی در زمینه شاخص‌های تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت روز یکشنبه در جلسه شورای معاونین استانداری که به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر کشور برگزار شد، افزود: ما به راه‌های استان به‌طور ویژه پرداخته‌ایم زیرا خراسان جنوبی در زمینه زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه راه‌ها عقب‌ماندگی‌های سنتی دارد.

انتقاد از دوگانگی نرخ باروری استان

وی با اشاره به وجود هفت هزار رشته قنات در خراسان جنوبی که آب مورد نیاز ۲۵ درصد بخش کشاورزی و شرب استان را تامین می‌کند اضافه کرد: سه هزار و ۸۰۰ چاه عمیق و نیمه عمیق در خراسان جنوبی وجود دارد که ۷۳ درصد میزان تخلیه سالیانه منابع آبی استان از این محل انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان ادامه داد: براساس رنگ‌بندی جدید در هفته جاری شهرستان بیرجند هم قرمز شد و بیرجند و فردوس در وضعیت خیلی پرخطر قرار دارند.

احمد وحیدی با بیان اینکه پرداخت حق‌الزحمه همیاران بازار پیگیری می‌شود اضافه کرد: درخصوص اختصاص آرد به مشاغل خانگی و سرپرستان خانوار هم پیگیری می‌شود که سهمیه خاصی با کنترل فرمانداری در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه جلسات استانی ستاد کرونا از ۲ هفته قبل شروع شده است افزود: باید درخصوص اعلام وضعیت رنگ‌بندی شهرها تجدید نظر شود چرا که با ۴۵ بیمار کرونایی در استان ۲ شهرستان ما قرمز اعلام شده که این موضوع با توجه به جمعیت پایین استان نیاز به تجدید نظر دارد.

۲۱۵ معدن و کشاورزی فعال در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این خصوص باید از اطلاعات مرجع که همان آمار و اطلاعات مرکز آمار کشور است، استفاده شود تا بانوان ما بتوانند از مزایای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بهره‌مند شوند.

رنگ‌بندی شهرها تجدید نظر شود

قناعت با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور، از دوگانگی نرخ باروری توسط ثبت احوال و مرکز آمار در خراسان جنوبی انتقاد کرد و گفت: برای استفاده از تسهیلات و مزایای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نباید نرخ باروری در استان‌ها بالاتر از ۲.۵ درصد باشد.

  تامین مالی ساخت ۳۱۳ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی

وی از تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب استان با دستور وزیر کشور نیز خبر داد و گفت: خراسان جنوبی در این زمینه جزو استان‌های پیشرو انتخاب شده و شورای امر به معروف و نهی از منکر هم با موضوع حجاب و عفاف جلساتی داشته است.

قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده دارد گفت: بیش از ۹۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و چهار اثر تاریخی استان، ثبت جهانی شده است.

وی کمبود آب را یکی از چالش‌های جدی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در این خصوص به‌جد پیگیر طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی برای استفاده صنایع هستیم و با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم در هفته دولت امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی و لوله‌گذاری این طرح در استان باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرداخت عواید حاصل از سوخت مرزنشینان خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۹ قطع شده است گفت: این موضوع اعتراض مرزنشینان را در پی داشته لذا درخواست ما این است که پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های متولی انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دام سبک با ۲۹ درصد، باغداری با ۲۶ درصد و زراعت با ۲۵ درصد بیشترین سهم را در زمینه بهره‌برداری کشاورزی خراسان جنوبی دارند.

وی عنوان کرد: براساس نتایج طرح آمارگیری سال ۹۷، تعداد ۲۱۵ معدن فعال در استان شناسایی شده که ۹۵ درصد دارای مدیریت بخش خصوصی و پنج درصد دارای مدیریت عمومی هستند.

تامین ۹۲۰ هکتار اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن

استاندار خراسان جنوبی روند احداث جاده ترانزیتی مرز ماهیرود به استان فراه در افغانستان را کند ارزیابی کرد و گفت: تکمیل این محور از درخواست‌های تجار و مسئولان این کشور در دیدارهای مختلف است که باید اعتبار مورد نیاز اجرای طرح به‌موقع پرداخت شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: برآورد مالی کل این پروژه چهار هزار میلیارد تومان است که تامین ۱۰ درصد آن با وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد با شرکت احداث راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به عنوان پیمانکار و ۷۰ درصد یعنی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز با صندوق توسعه ملی خواهد بود.

  ساختمان معنی در دیکشنری آبادیس | road-housing

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت آرد در بازار آزاد، برخی مشاغل خانگی استان را دچار مشکل کرده، گفت: اغلب این افراد زنان سرپرست خانوار و نان‌آور خانواده هستند که درخواست ما تخصیص آرد برای این افراد به‌صورت یارانه‌ای است.

وی گفت: آماده‌سازی اراضی مورد نیاز در ۳۱ شهر استان به مساحت ۹۲۰ هکتار انجام شده و سهمیه ما در چهار سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۴۰ هزار و سالانه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی است.

قناعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از دیگر برنامه‌های زیربنایی خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: تا ۲۲ تیر امسال بیش از ۷۴ هزار متقاضی در استان داشتیم که از این تعداد ۳۰ هزار نفر واجد شرایط معرفی شده‌اند.

وی افزود: کل مسیر ریلی بیرجند به یونسی، ۲۷۱ کیلومتر است که در ۲ قطعه ۳۲ کیلومتری و ۵۸ کیلومتر زیرسازی‌ شده، ۱۸۱ کیلومتر در دستور کار قرار دارد و پیشرفت فیزیکی کل طرح ۱۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز تکمیل شده و در یونسکو در حال بررسی است همچنین پرونده‌های قلعه‌های تاریخی و کهن استان، آسبادها و باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند برای ثبت جهانی در دست اقدام است.

وی تامین اعتبار حق‌الزحمه همیاران بازار در استان را از سطح ملی مطالبه کرد و افزود: تداوم رصد بازار استان ضرورت دارد همچنین نیاز به تداوم همراهی همیاران بازار داریم که باید حق‌الزحمه آنان به‌موقع پرداخت شود.

قناعت اظهار داشت: با توجه به وجود تورم در جامعه، درخواست ما اعطای تسهیلات مناسب به واحدهای صنفی خراسان جنوبی برای تامین اقلام اساسی استان است.

وی افزود: اما نرخ باروری در خراسان جنوبی۲.۳ از طرف مرکز آمار اعلام شده و در برخی موارد از جمله آزمون‌های استخدامی، سازمان ثبت احوال کشور نرخ باروری استان را ۲.۷ اعلام می‌کند که این موضوع باعث می‌شود بانوان از مزایای این قانون برخوردار نشوند.

قناعت با بیان اینکه هفت هزار و ۴۰۰ نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند گفت: خراسان جنوبی به لحاظ شاغلان معادن در حال بهره‌برداری، رتبه سوم کشور را دارد.

استاندار خراسان جنوبی از در دست اقدام بودن ۵۸۰ کیلومتر باند دوم راه در سراسر استان خبر داد و افزود: ۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی نیمه دوم سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ۱۰۰ کیلومتر دیگر در صورت تامین اعتبار، آماده آسفالت است و اجرای آن در برنامه سال جاری استان قرار دارد.