۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور باید احداث شود

مقبلی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ برای ساماندهی راه‌های روستایی کشور پنج هزار میلیارد تومان از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد و از منابع دفتر محرومیت‌زدایی ریاست جمهور نیز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده شد که ۶۳۰ طرح در کشور در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که حدود ۴۰ هزار روستا جمعیتی بالای ۲۰ خانوار دارد.

همدان همچنین با ۲ خط ریلی جداگانه در مسیر غرب و مرکز کشور با طول حدود ۵۰۰ کیلومتر دارای موقعیت ممتازی در این بخش است.

‌استان همدان در مجموع پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی(آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و روستایی) دارد که این استان همواره به واسطع موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور یاد می شود.

مقبلی گفت: همچنین از این میزان ۶۰ درصد در مناطق کوهستانی و صعب العبور واقع شده‌اند که هزینه تمام شده احداث راه بسیار بالاتر و از نظر زمانی نیز زمانبرتر است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، «خداداد مقبلی»، روز پنجشنبه در حاشیه سفر رییس جمهور به استان همدان در جمع خبرنگاران افزود: برای احداث و تکمیل این میزان مسیر ارتباطی ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا در یک پروژه هفت یا هشت ساله تکمیل شود.

آیین استقبال رسمی از رییس جمهور با حضور آیت‌الله «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده ولی فقیه در استان و «علیرضا قاسمی فرزاد» استاندار همدان، فرماندهان نظامی و انتظامی، اعضای شورای تامین و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان در فرودگاه همدان برگزار شد.

  ترافیک خودرو در جاده کندوان و هراز سنگین است

وی با بیان اینکه سال گذشته احداث یک هزار و ۸۶۰ کیلومتر در حوزه راه‌های روستایی و ۲ هزار و ۱۸۲ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی صورت گرفته است، اظهار داشت: مطابق اعلام پلیس راه، حدود ۱۱ هزار کیلومتر از حوادث در راه‌های فرعی و روستایی رخ می‌دهد که در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است‌.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بیان کرد: برای ساخت راه های روستایی حدود ۲۷ هزار کیلومتر سالانه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا در یک دوره پنج ساله اجرایی شود.

همچنین جمعی از وزرای دولت به نمایندگی از رییس جمهور به شهرستان های تابعه استان همدان سفر می کنند و ضمن دیدار با مردم و شرکت در جلسات کاری، مسایل و مشکلات منطقه را بررسی و نتیجه کار را در شورای اداری استان به رییس جمهور ارایه می کنند.

خبرها و گزارش های بیشتر از سفر استانی رییس جمهور به این استان را در پرونده خبری «دیار هگمتانه میزبان سی‌امین سفر استانی رییس جمهور» دنبال کنید.



منبع

مقبلی اظهار داشت: ۳۷ هزار راه فرعی در کشور وجود دارد که حدود ۱۵ کیلومتر از آن نیاز فوری به ایمن‌سازی‌ دارد اما به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل‌ کنیم.