۳۳ هزار و ۲۲۶ حاجی به کشور بازگشتند 

۳۳ هزار و ۲۲۶ حاجی به کشور بازگشتند 

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، «شمس الدین فرزادی‌پور» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: پیش از عملیات حج اعلام کردیم توانایی انتقال ۵۰ هزار نفر از حجاج را داریم و مقرر بود انتقال ۴۰ هزار نفر را هما بر عهده داشته و بقیه توسط یکی از شرکت‌های همکار انجام شود، اما ۲ روز مانده به پرواز عربستان از پذیرش شرکت یاد شده سر باز زد.
وی بیان‌داشت: به این ترتیب انتقال همه حدود ۹۰ هزار زائر بر دوش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افتاد که با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم نسبت به انتقال حجاج اقدام شد.

فرزادی پور ادامه‌داد: مرحله رفته انتقال حجاج از ۲۱ اردیبهشت آغاز شد که تا ۲۱ خرداد به طول انجامید؛ به این منظور در کمتر از پنج روز برخی هواپیماها وارد فاز عملیاتی شد.
وی گفت: در عملیات رفت حجاج ۷۵۸ لگ پروازی انجام شد و تعداد ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر زائر با احتساب عوامل خدماتی اعزام شدند.
مدیرعامل هما خاطرنشان کرد: میانگین تاخیرها در عملیات پرواز رفت حجاج ۴۰ دقیقه بود، پروازها از ۲۱ فرودگاه کشور انجام شد که ۴۴۰ پرواز به مدینه و ۳۱۸ پرواز به جده انجام شد.

وی با اشاره به آغاز پروازهای برگشت حجاج از ۲۳ تیرماه، یادآور شد: تا امروز ۲۷۸ پرواز بازگشت حجاج انجام شده و در این راه یک فروند هواپیما از شرکت “آوا ایر” به کمک گرفته‌ایم که ۱۴ پرواز تاکنون برای ما انجام داده است.
فرزادی‌پور اظهارداشت: در مجموع تاکنون ۲۹۲ پرواز بازگشت حجاج انجام شده و ۳۳ هزار و ۲۲۶ نفر از حجاج بازگشته‌اند.

  تعدادی از هواپیماهای زمین‌گیر "هما" به ناوگان برمی‌گردد

مدیرعامل هما، میانگین تاخیرات پروازهای بازگشت را ۷۳ دقیقه اعلام کرد و گفت: این تاخیرها به دلیل نقل و انتقال بار حجاج و تراکم مسافر در فرودگاه‌ها به ویژه در روزهای ابتدایی عملیات برگشت بوده است.
وی بیان داشت: تعداد پروازها به مدینه و برعکس ۲۴۲ پرواز و به شهر جده ۵۰ پرواز بوده است.
فرزادی‌پور خاطرنشان کرد: پروازهای بازگشت حجاج از فرودگاه‌های کرمان، بوشهر، بیرجند، اهواز، تبریز و رشت به اتمام رسید.

به گفته این مقام مسئول، انتقال حجاج در سال جاری نسبت به دو سال گذشته با ۱۰۰ درصد افزایش به ۸۸ هزار نفر افزایش یافت و این مهم با وجود همه مشکلات و مسائل حاشیه‌ای، محدودیت‌ها و تحریم‌ها جهش بسیار خوبی در حوزه عملیات انتقال حجاج نشان می‌دهد.

 نرخی برای پروازهای اربعین اعلام نشده است 
وی در پاسخ به مجله خبری راه و ساختمان در خصوص پروازهای اربعین و زمان آغاز بلیت فروشی برای این پروازها گفت: در این زمینه تابع سیاست‌های حاکمیتی هستیم و تاکنون چیزی به این سازمان اعلام نشده و عدد خاصی به عنوان پایه قیمتی مطرح نشده است.
فرزادی‌پور در پاسخ به پرسش دیگر مجله خبری راه و ساختمان در خصوص حضور ایرلاین‌های خارجی در کشور و انجام پروازهای داخلی، خاطرنشان کرد: هیچ ایرلاین خارجی حاضر نبوده و نمی‌تواند پرواز داخلی برای ما انجام دهد، زیرا آنها به دنبال مسیرهای خاصی هستند یا ممکن است انتظاراتی در زمینه نرخ سوخت از ما داشته باشند و به نظر نمی‌رسد چنین چیزی منطقی و به نفع کشور نیز باشد.

نرخ بلیت پروازها
مدیرعامل هما در پاسخ به پرسشی در خصوص نرخ بلیت هواپیماها گفت: با توجه به محدودیت‌ها و معذوریت‌های موجود از جمله نوسانات نرخ ارز و تامین قطعات خارجی، قیمت‌های ما حتی باید از قیمت‌های جهانی بالاتر باشد اما در حقیقت پایین‌تر است.
به گفته وی، امروز متوسط جهانی هر ساعت صندلی پروازی بین ۴۷ تا ۶۰ دلار است.
وی با تاکید بر اینکه کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد اما سقف قیمتی وجود دارد، تصریح کرد: هواپیمای جمهوری اسلامی تا امروز حتی یک ریال مازاد بر نرخ مصوب سازمان بلیط نفروخته است.
فرزادی‌پور در خصوص سقف قیمت عنوان کرد: در این زمینه بازار تعیین کننده است و بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود و بنا شده کسی بالاتر از عددی که تعیین شده بلیت نفروشد.
وی با بیان اینکه تاکنون دستورالعمل خاصی برای سوخت هواپیما به این سازمان اعلام نشده، در خصوص عدم پذیرش هواپیمایی معراج از سوی عربستانی‌ها برای پرواز حجاج گفت: دلیل خاصی به طور شفاف به ایران اعلام نشده و مجوز مربوطه برای این شرکت صادر نشده است.

  خانه‌هایی که ظرف یک و نیم سال در پرند تکمیل شد

منبع: https://www.irna.ir/news/85524858/%DB%B3%DB%B3-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DB%B2%DB%B2%DB%B6-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA%D9%86%D8%AF