۴ درصد تولید ناخالص کشورها در حوادث شغلی هزینه می‌شود

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در نخستین همایش ملی چشم‌انداز ایمنی و بهداشت شغلی که در مجموعه تلاش برگزار شد، اظهار کرد: درحال حاضر شعار اول ایمنی و بعد کار تقریباً در تمام کارگاه‌های کشور و مراکز آموزشی ایمنی کار ملکه نفس شده است اما می‌طلبد تا به این موضوع به واسطه آمار قابل توجهی که در ارتباط با حوادث و سوانح وجود دارد، بیش از پیش به موضوع ایمنی و بهداشت کار بپردازیم.

مرتضوی گفت: بازرسان کار و مدیران کل استان‌ها تصور نکنند که غفلت از نظارت و بازرسی مانند غفلت از عدم پاسخگویی به یک ارباب رجوع است. برخی مواقع غفلت فاجعه آفرین است، بنابراین احساس مسئولیت در این زمینه نباید نادیده گرفته شود.

وزیر کار گفت: گزارش‌هایی که در سازمان تامین اجتماعی ارائه شده نشان می‌دهد که جمع کثیری از کارگران در معرض حوادث و سوانح قرار دارند بنابراین این یک رسالت همگانی، حاکمیتی، حکومتی و رسالت جامعه کارگری، کارفرمایی و رسالت صاحب نظران و ارباب رسانه و جراید است که به این موضوع به احسن وجه بپردازند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402070804905/%DB%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%B5-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حوادث و بیماری‌های شغلی اثرات مستقیم و زیانباری بر زندگی و کار افراد می‌گذارد، بر لزوم پیشگیری از وقوع حوادث کار به لحاظ اجتماعی و روانی و بار مالی آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: سازمان بین‌المللی کار گزارش کرده است که سالیانه نزدیک به ۴ درصد از تولید ناخالص کشورها بابت خسارات بیماری و حوادث شغلی هزینه می‌شود. این رقم قابل توجهی است نه از این جهت که چرا هزینه می‌شود بلکه از این جهت که چه خساراتی بر انسان‌های شریف و کارگران سخت کوش در سراسر جهان وارد می‌شود.

  وزیر راه : ساخت راه آهن مشهد- گرگان در دستور کار است

مرتضوی در عین حال با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر اظهار کرد: دولت درجهت تامین نیروی ماهر  تلاش می کند. خوشبختانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای علاوه بر اینکه سالانه میلیون‌ها نفر نیروی ماهر را تربیت می‌کند و دوره‌های بازآموزی برایشان درنظر می‌گیرد، در کنار کارخانه‌ها هم مراکز جواهر کارگاهی را ایجاد کرده است.

به گفته وزیر کار درصورتی که کارفرمایان به دنبال رونق تولید، افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده هستند باید دارای مجهزترین تجهیزات کارگاهی و دستگاه‌های شناسایی آلاینده‌های زیست محیطی باشند. نظارت و بهداشت را در اولویت کار قرار بدهند و نسبت به رفع دغدغه‌های نیروی کار و کارگران اهتمام بورزند.

وی تصریح کرد: کارگران نیز باید با رفتارهای ایمن و  رعایت اصول ایمنی و بهداشت شغلی و مقررات مربوط به شغل در جهت به روز کردن دانش و افزایش دانش خود اقدام کنند.

۴ درصد تولید ناخالص کشورها در حوادث شغلی هزینه می‌شود

به گفته مرتضوی حوادث و بیماری‌های شغلی به طور مستقیم اثرات بسیار زیانباری بر زندگی و کار انسان‌ها می‌گذارد.

وی بر ضرورت صیانت دولت وحاکمیت از نیروی انسانی و تدوین قوانین و مقررات و نظارت  سخت بر اصلاح قوانین تاکید کرد و گفت: ضلع دیگر سه جانبه‌گرایی در این مقوله کارفرمایان هستتد که وظیفه خطیری دارند. کارفرمایان مکلف هستند نظارت مرحله به مرحله و منزل به منزل بر کارگاه داشته باشند و نسبت به ایمنی و بهداشت محیط کار شخصا نظارت کنند.

وی با اشاره به هزینه‌بر بودن حوادث کار افزود: باید به موضوع پیشگیری توجه کنیم زیرا پیشگیری هم از حیث روانی و اجتماعی و هم از حیث هزینه‌کرد، مقدم بر درمان است و هزینه پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است.

  دستگاه بارگذاری تسریع‌شده روسازی در کشور ساخته می‌شود

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقتی حوادث کارگاهی یابد، هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و در این راستا به ویژه استانداردسازی در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: طبق اعلام معاونت روابط کار اعلام در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ سوانح ما چهار درصد و تلفات جانی ۱۱ درصد کاهش یافته است که‌امیدواریم در سایه سه جانبه گرایی شاهد کاهش حوادث و سوانح کار در کارگاه‌ها و محیط کار باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پیشگیری از حوادث کار ارزش افزوده بسیاری را به دنبال دارد اظهار کرد: در مقوله ایمنی و کاهش حوادث و تلفات ناشی از کار حتما باید قانونگذاری و نظارت شود زیرا صرف تقدیم و تنظیم لایحه و تصویب آن به عنوان قانون کفایت نمی‌کند، باید نظارت جامعی صورت گیرد و بخش مهمی از این نظارت به حوزه کارفرمایی و حوزه اداری وزارت کار برمی‌گردد.