۴ سودار هواشناسی برای نخستین بار در کشور نصب می شود

این مسئول سازمان هواشناسی کشور اضافه‌کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، این خدمات به فرودگاه های پرترافیک و دارای شرایط مخاطره آمیز از نظر وزش باد در فازهای بعدی توسعه اضافه می شود.

وی افزود: سودارهای خریداری شده با استفاده از امواج صوت، وضعیت سمت و سرعت باد و تغییرات آنها را در یک محدوده مشخص در فرودگاه ها تا ارتفاع ۷۰۰ متری اندازه گیری و ارائه می کنند.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از سازمان هواشناسی کشور، «فرح محمدی» در جلسه کارشناسی تعیین محل نصب نخستین دستگاه های سودار هواشناسی کشور با حضور کارشناسان صنعت هوانوردی و حوزه هواشناسی اظهار داشت: اضافه شدن خدمات پایش و پیش بینی پروفایل قائم سمت و سرعت باد جزو برنامه های توسعه ای سازمان بوده است که به زودی چهار فرودگاه به این خدمات مجهز می شوند.

سودار (انگلیسی: Sodar ) که سرواژه عنوان فاصله‌یابی و تشخیص صوتی (sonic detection and ranging) است، یکی از دستگاه‌ها و ابزارهای هواشناسی است که از آن به‌عنوان پایشگر نیمرخ باد و برای اندازه‌گیری پراکنش امواج صوتی ناشی از آشفتگی اتمسفر استفاده می‌شود.

منبع: https://www.irna.ir/news/85647292/%DB%B4-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

محمدی گفت: در حال حاضر پنج فرودگاه پرترافیک و مخاطره آمیز که از نظر تعداد رخداد چینش قائم باد، شدت چینش باد و ترافیک پرواز در اولویت بالاتری هستند، فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی، تبریز، اردبیل و مشهد است که نهایی شدن آن نیاز به بررسی های کارشناسی بیشتری دارد.

وی اضافه‌کرد: با توجه به شرایط دشوار تامین این دستگاه ها و ضرورت استفاده از آنها در مناطق پرخطر و پرترافیک هوایی، حساسیت زیادی برای نصب آنها در فرودگاه های کشور وجود دارد.

معاون فنی، شبکه دیدبانی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه‌داد: با استفاده از اطلاعات این دستگاه، تغییرات ناگهانی باد در ارتفاعات مختلف شناسایی و به اطلاع خلبان می رسد تا ایمنی پروازها از نظر شرایط جوی به‌ویژه حین نشست و برخاست هواپیماها ارتقاء یابد.