مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به راهاندازی بندر خشک آپرین بیان کرد: حدود ۷۰ درصد واردات ریلی ما به پایتخت میآید و از تهران توزیع میشود، با راهاندازی بندر خشک آپرین حجم عملیات ما دو برابر شده است. با توجه به فراخوان برای جذب سرمایه بخش خصوصی، بخشی وارد عملیات عمرانی شده و امیدواریم بندر خشک فعالتر شود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به بحث اصلاح سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی گفت: طی دهها سال به دلیل فقدان بودجه، حدود یکسوم واگنهای در سیر بدون ترمز سیر میکردند و از ۲۵ هزار واگن، ۸۰۰۰ دارای عیب ترمز بودند. یک سال روی این موضوع کار کردیم و در مهر ۱۴۰۲ تصمیم بر اجرا گرفتیم.
تعمیر ترمز ۸۰۰۰ واگن باری
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که از دورههای قبلی به جا مانده بود، با کاهش توقف واگنهای مسافری و تغییر نسل زمانهای مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا شاهد بیش از ۷ درصد جابهجایی مسافر بودیم. بدین ترتیب از ۲۸ میلیون و ۶۷۰ هزار مسافر در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در ۱۴۰۲ رسیدیم و رکورد جابه جایی مسافر ریلی در تاریخ حمل و نقل ریلی شکست.
صالحی با بیان اینکه عادات بهرهبرداری در راهآهن برای جابهجایی واگنهای بدون ترمز باید به سمت ایمنی بالاتر حرکت میکرد، گفت: این اتفاق افتاد و ظرف سه ماه حدود ۸۰۰۰ واگن معیوب از نظر ترمز را ترمزدار کردیم. امروز هیچ واگن باری بدون ترمزی در شبکه ریلی راهآهن سیر نمیکند؛ درحالی که در سالهای گذشته این مساله وجود داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تنوعبخشی به محصولات ترانزیتی اظهار کرد: ما در سال گذشته در حوزه ترانزیت ریلی ۱۰ درصد رشد داشتیم. عمده ترانزیت ما در محصولاتی به جز گوگرد بوده است. از کشورهای هدف ترانزیت، کشور روسیه بود که سال گذشته به کشورهای همکار ما با اولین بار کود پتاس اضافه شد.
پرداخت بدهی ۴ میلیون فرانکی به ترکمنستان
وی ادامه داد: در این ماده ۷.۵ میلیارد دلار صرفهجویی مصرف سوخت پیشبینی شده بود اما جز یک پرداخت علیالحساب در سالهای گذشته یعنی ۱۰۰ میلیون دلار انجام نشده بود. این ماده سال گذشته عملی شده و با پیگیریهای راهآهن وزارت راه، حواله هزار میلیارد تومان تا پایان سال گذشته پرداخت شد.
وی با تاکید بر سیستماتیک کردن عمده خدمات و حذف امضاهای طلایی بیان کرد: ما در حال کمر راست کردن از بازپرداخت بدهیهای ارزی به کشورهای مختلف هستیم. از جمله اینکه سال گذشته بخش عمده بدهی سنگین به ترکمنستان را پرداخت کردیم، به نحوی که این بدهی از شش میلیون فرانک به دو میلیون فرانک رسیده و نیمه اول ۲۰۲۴ این بدهی تسویه میشود.
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره تهاتر نفتی برای پروژههای راهآهن بیان کرد: استفاده از ظرفیت تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ استارت خورده و مسیر طولانی در کشور طی شده تا برای تامین مالی قویتر پروژههای راه استفاده شود. ۱۰ میلیارد دلار برای پروژههای وزارت راه تصویب شد که نیاز داشت در سطح دولت مصوبات مختلفی تصویب شود و اکنون بخشی از پروژههای وزارت راه از طریق تهاتر تامین مالی میشود.
پایین بودن سرعت بازرگانی بهدلیل معطلی واگنها در زمان تخلیه
به گزارش ایسنا، سیدمیعاد صالحی با اشاره به عملکرد راهآهن در ۱۴۰۲ گفت: از موضوعاتی که در جلسات مختلف بررسی شد پیگیری ماده ۱۲ رفع موانع تولید بود و تلاش شد نقطه عطفی داشته باشیم. پرداخت معادل مصرف سوخت هر تن – کیلومتر ۳۵ سیسی و هر نفر – کیلومتر ۲۰ سیسی از سوی وزارت نفت به شرکتهای سرمایهگذار ریلی سالها در متن قانون وجود داشت.
صالحی درباره سرعت سیر واگنها هم توضیح داد: سرعت سیر باری واگنهای ما ۶۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت سیر مسافری تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هم قابلیت دارد، اما سرعت باری بازرگانی ما ۵ کیلومتر بر ساعت است. عمده پایین بودن سرعت بازرگانی به دلیل معطلی واگنها در زمان تخلیه یا معطل ماندن در صف تخلیه است.
انتهای پیام