به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از سازمان توسعه تجارت، سید علی امامی با اشاره به کمبودهای جدی در بخش حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: در ایران علاوه بر کمبود لوکوموتیو، امکان تردد واگنهای ایرانی در کشورهای آسیای مرکزی وجود ندارد؛ متاسفانه در حوزه شبکه ریلی جهت راهاندازی کریدور شمال- جنوب ضعف جدی داریم.
امامی کشتی را به عنوان ارزانترین شیوه حمل و جابهجایی کالا در دنیا معرفی کرد و افزود: ریل، جاده و هواپیما به ترتیب دیگر شیوههای ارزان جابهجایی کالا محسوب میشوند؛ ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیای خاصی که دارد امکان بهرهگیری از شیوههای حمل کشتی، ریل و جاده را دارد.
به گفته مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، متاسفانه هر سال حمل بار صادراتی کمتر به وسیله ریل جابهجا میشود؛ این معضل جدی است و باید تمرکز ویژهای روی آن داشته باشیم.
وی ضمن برشمردن روشهای حمل و جابهجایی کالا، عنوان کرد: هم اکنون رقابت در عرصه بینالملل بین زنجیره تامین است به این معنا که هر شرکتی که زنجیره تامین بهتری داشته باشد بیتردید در تصاحب بازارهای جدید موفقتر عمل خواهد کرد.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: به نظر میرسد که مدیریت راه آهن ایران باید کلیه وظایف عملیاتی و اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند و با راهاندازی خطوط منظم ریلی، امکان برنامهریزی برای صاحبان کالا جهت حمل کالا را فراهم سازد.
وی در پاسخ به این پرسش که بهبود روشهای حمل چه میزان میتواند به تصاحب بازارهای جدید کمک کند؟ گفت: میتوان گفت که ما در عصر رقابت زنجیرههای تامین زیست میکنیم؛ به این معنا که از دوره رقابت کالا گذر و به دوره چابکی لجستیک رسیدهایم. فرض را بر این بگیرد که کشوری کالا با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند اگر نتواند آن کالا را در وقت و زمان مناسب به مقصد برساند در بازارهای رقابتی شکست خواهد خورد.
امامی در پایان گرفتن سهم از اقتصاد جهانی را منوط به رقابت در زنجیره تامین و بحث جابهجایی دانست و افزود: اگر در این بخش درست عمل کنیم میتوانیم جزو خوبان دنیا باشیم؛ ترکیه و چین چابکترین لجستیک جهان را دارند و نتیجه آن را در حجم بالای کالای صادراتی آنها مشاهده میکنیم.