ایران بهترین مسیر برای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه بندر چابهار به‌عنوان یکی از پروژه‌های تاثیر گذار اشاره کرد و گفت: ایران به دنبال ایجاد سیستم ریلی از طریق چابهار به سمت زاهدان و از زاهدان به سمت سرخس است و اگر این محور ریلی بین چابهار تا سرخس در آینده تکمیل شود، قطعاً مسیر کریدور شمال_ جنوب از سمت شرق ایران کوتاه‌تر می‌شود و می‌تواند دولت چین را به سمت کشورهای آزاد جنوب و حوزه خلیج‌فارس متصل کند.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران سال گذشته به ۱۱.۵ میلیون تن کالای ترانزیت دست یافت و هدف امسال دستیابی به ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیت است که طی سه ماهه اول امسال حدود ۴ میلیون تن کالای ترانزیت داشتیم.

وی با بیان اینکه موافقت‌نامه‌های زیادی با پاکستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و ترکیه در حال تنظیم است، افزود: کشورهای منطقه باید باهم هماهنگ شوند تا کالاهای ترانزیتی بیشتری بین کشورها جابه‌جا شود.

ایران بهترین مسیر اتصال کشورهای آسیایی به اروپا

وی خاطرنشان کرد: تمام شبکه‌های ریلی کشور ایران در چند سال آینده به هم متصل شده و بهترین مسیر برای کشورهای چین و روسیه در جهت اتصال به مقاصد مختلف است.

افندی‌زاده محور دیگر را از سرخس به سمت بندرعباس دانست که در حال بهره‌برداری است و گفت: قطاری که از طریق مسکو وارد ایران شد از طریق سرخس به سمت بندرعباس و سپس به هند حرکت کرد و کالاهای هند نیز از طریق بندرعباس به روسیه رسید.

افندی زاده ایران را بهترین مسیر اتصال به اروپا برای کشورهای آسیایی دانست و تاکید کرد: این امر تا چند سال آینده محقق خواهد شد.

  معاون وزیر راه: متوسط صدور پروانه های ساختمانی به یکماه کاهش یافته است



منبع

افندی‌زاده افزود: ایران می‌تواند کریدوری ایمن با هزینه و زمان کم برای جابه‌جایی کالاهای چین باشد.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندی‌زاده» در دیدار با سفیر چین در ایران و هیات همراه که با حضور نمایندگانی از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه برگزار شد، مسیرهای ترانزیت کالاهای چین به کشورهای اروپایی را توضیح داد.

وی افزود: ما مطلعیم حجم زیادی کالا از طریق چین به کشورهای اروپایی صادر و به این کشور وارد می‌شود، بنابراین ایران می‌تواند محوری ایمن با ظرفیت‌های مناسب جابه‌جایی کالا برای کشور چین باشد.

افندی‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های بالای بنادر ایران مثل آستارا، امیرآباد و انزلی برای سرمایه‌گذاری گفت: ایران به طور جدی به دنبال توسعه محور غرب به شرق است و کشور چین هم می‌تواند در جهت ارتقا و توسعه سیستم‌های ریلی در بنادر شمالی مشارکت داشته‌ باشد.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: کشور ایران هم در محور کریدورهای شمال به جنوب و هم در مسیر شرق به غرب می‌تواند نقش سازنده‌ای را در فضای برد_ برد با سایر کشورها ایفا کند.

معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌های ۲۵ساله میان ایران و چین می‌توان از پتانسیل ایران برای ترانزیت استفاده کرد و در حوزه حمل و نقل، توسعه شبکه‌های ریلی و توسعه بنادر و حمل و نقل ترکیبی مدنظر است.

وی با بیان اینکه در بنادر جنوبی نیز آمادگی توسعه کریدور شمال به جنوب وجود دارد، افزود: در این کریدور ۳ محور ریلی تاثیر گذار برای ایران در آینده وجود دارد، مهم‌ترین محور اتصال بندرعباس به سمت شرق و آستارا است که اگر قطعه رشت و آستارا با حدود ۱۶۰ کیلومتر به اتمام برسد، شبکه ریلی ایران از طریق بندرعباس به شمال روسیه وصل می‌شود.

  تازه‌ترین آمار بنگاه‌های مشمول معافیت بیمه‌ای

وی ادامه داد: محورهای ایران با همسایگان در مرز سرخس و اینچه برون است که هر دو به کشور ترکمنستان ختم می‌شود، بنابراین چین می‌تواند از طریق کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان و ترکیه به اروپا متصل شود.

افندی‌زاده ادامه داد: بنادر ایران ظرفیت ایجاد مراکز لجستیک و تبدیل‌شدن به هاب منطقه را دارد و امروز فرصت مناسبی برای دو کشور به‌منظور توسعه روابط حمل‌ونقلی و ترانزیت ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد.