مرگ روزانه یک نفر در جاده های کرمانشاه

با این وجود فرمانده پلیس راه کرمانشاه در گفت و گو با مجله خبری راه و ساختمان آمار تلفات جاده ای استان را برای امسال کاهشی دانست و افزود: شاید در تیر ماه گذشته مقدار کمی افزایش سوانح داشتم که بیشتر آنها مربوط به راه های غیرترافیکی خارج از شهرهای استان به دلیل فصل کشاورزی بوده است.

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، مرگ و میر و مصدومیت سوانح رانندگی در ایران آمار نسبتا بالایی دارد به گونه‌ای که سالانه حدود ۱۹ هزار نفر در جاده‌های اصلی و فرعی کشور جان خود را از دست می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه روز گذشته در نشستی خبری مجموع فوتی سال ۱۴۰۲ در جاده های استان را ۳۶۲ نفر اعلام کرد و گفت: می‌خواهیم با هوشمند سازی جاده ها این آمار را کاهش دهیم.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد، سوانح رانندگی بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

کهریزی اصلاح نقاط حادثه خیز را یکی از مسوولیت های مهم راهداری دانست و گفت: به عنوان مثال دور برگردان کارخانه سیمان در جاده بیستون – کرمانشاه در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۹ فوتی و ۱۴۵ مصدوم داشت ضمن اینکه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز کل کشور شناسایی شد که سهم استان کرمانشاه ۱۹ نقطه بود و تا پایان امسال باید اصلاح شود.

زارع تجهیز محور کامیاران – کرمانشاه و محور بیستون – کرمانشاه به دوربین های هوشمند کنترل سرعت را نیازمند همکاری جمعی استانداری و مدیران حوزه راه دانست و تاکید کرد که هوشمند سازی این مسیرها در کاهش سوانح موثر است.

زارع تاکید کرد: حدود ۸۰ درصد حوادث رانندگی در استان کرمانشاه به صورت واژگونی خودرو است که ریشه در سرعت زیاد دارد.

گفته‌های سرهنگ زارع و اشاره او به کاهش آمار تصادفات در حالی بیان می‌شود که طی همین مرداد ماه جاری که اکنون به نیمه رسیده است؛ چندین سانحه رانندگی منجر به فوت در جاده های استان رخ داده است.

به گفته وی اکنون بیشترین سوانح در محور کامیاران – کرمانشاه به دلیل سرعت زیاد اتفاق می‌افتد و واقعیت این است که اتکای صرف به حضور پلیس و روش های سنتی دیگر جوابگو نیست و باید به سمت سیستمی شدن رفته و از دوربین های کنترل سرعت به خصوص در نواحی پرحادثه بهره ببریم.

خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان از مدتها پیش در تلاش برای گفتگو با معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در خصوص اولویت بندی بودجه ریزی طرحهای استان بویژه در حوزه راهها است اما طهماسب نجفی حاضر به پاسخگویی نیست.

سید شهرام کهریزی اشاره ای نیز به آمار فوتی ها در نوروز ۱۴۰۲ داشت و گفت: در آن روزها ۱۴ نفر فوتی در جاده های کرمانشاه داشتیم که این آمار در نوروز ۱۴۰۳ با ۵۰ درصد کاهش به هفت نفر رسید.

استان کرمانشاه در مجموع ۴۶۴ کیلومتر بزرگراه، ۴۹۴ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۲۳ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۱۹۵ کیلومتر راه روستایی دارد و مجموع راه های استان هشت هزار کیلومتر می شود.

منبع: https://www.irna.ir/news/85559961/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87

این مسوول بیان کرد: در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱۰ نفر در جاده های استان کرمانشاه فوت کردند که در چهار ماهه ابتدایی امسال با کاهش ۱۲ درصدی به ۹۸ نفر رسید.

در مجموع مسوولان و کارشناسان کرمانشاه معتقدند عوامل بروز سوانح جاده ای استان دلایل دیگری مانند کیفیت پایین خط کشی جاده ها، دزدی علائم راه، روشنایی و جداسازی مسیرها هم دارد و هرچند برخی از آنها نیازمند فرهنگ سازی عمومی است اما بطور عمده نیازمند اعتبار است.

آمار تصادفات جاده ای استان کرمانشاه کاهشی است

با اینکه خطای انسانی همواره اصلی ترین عامل بروز سوانح رانندگی بیان شده است اما کیفیت خودرو و زیرساخت‌های جاده ها نیز نقش بی بدیلی در افزایش یا کاهش تلفات دارد.

سرهنگ عبدالحسین زارع خستگی و خواب آلودگی و نیز سرعت بالا را از عوامل اصلی بروز سوانح جاده های استان دانست و اضافه کرد: میانگین سرعت جاده ای در کشور ۷۰ کیلومتر است اما در کرمانشاه به ۸۱ کیلومتر رسیده است؛ به عبارتی سرعت رانندگی در کرمانشاه ۱۱ کیلومتر بیشتر از میانگین کشوری است،