ابراهیمی ادامه داد: برای دفاع از حق خود در مراجع بینالمللی به سراغ وکلای انگلیسی و آمریکایی میرویم و این خوب نیست. بنابراین باید حساسیتها را افزایش دهیم تا نهضت حقوقی در این عرصه ایجاد شود.
استاد حقوق بینالملل خاطرنشان کرد: اگر چه از منظر حقوق بینالملل یک سازمان میتواند در راستای حفظ و صلح بینالمللی اقداماتی را وضع کند اما مهمترین اصول در منشور ملل متحد اصول برابری، استقلال کشورها و اصل حسن نیت است اما در اتخاذ قطعنامه شورای اتحادیه اروپا این اصول نقض شده است.
نژندی منش ادامه داد: به رغم اینکه شهرکسازی در سرزمینهای اشغالی براساس ماده ۴۹ کنوانسیونهای چهارگانه جنایت جنگی محسوب می شود اما بعد از آمریکا، فرانسه، انگلستان و هلند در این شهرکسازیها نقش دارند؛ بنابراین این شرکتهایی که یک تبعه حقوقی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند ، مرتکب جنایت جنگی میشوند؛ بنابراین اتحادیه اروپا با صدور این قطعنامه علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایران حق بنیادین دادرسی منصفانه را نقض کرده است.
به گزارش خبرنگار قضایی مجله خبری راه و ساختمان، نشست تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی تحریم اخیر شرکتهای هواپیمایی ایرانی» امروز یکشنبه در سالن اجتماعات مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار شد.
هیبت الله نژندی منش کارشناس حقوق بینالملل در این نشست درباره تحریم اشخاص حقیقی و سه شرکت هواپیمایی ماهان، ایران ایر و ساها گفت: قطعنامه تحریمی علیه ایران از سوی شورای اتحادیه اروپا چند روز پیش منتشر و براساس این قطعنامه چند شخص و سه شرکت هواپیمایی تحریم شدند.
مرتضی عبدی معاون امور بینالملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، نصرالله ابراهیمی، هیبت الله نژندی منش، محمودرضا فیروزمند و زهرا فریور در این نشست به بیان نقطه نظرات تخصصی درباره تحریم اخیر شرکتهای هواپیمایی ایرانی از منظر حقوق بینالملل پرداختند.
وی ادامه داد: دلیلی که نماینده عالی شورای اتحادیه اروپا مطرح کرد و بعد از آن شورای اتحادیه اروپا براساس آن اشخاص حقیقی و سه شخصیت حقوقی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد، این بود که این اشخاص در انتقال موشکهای بالستیک و فناوریهای مرتبط همچنین پهپادها و فناوریهای مرتبط به روسیه نقش داشتند چرا که این تجهیزات در حملات روسیه علیه غیرنظامیان در اوکراین استفاده شده است.
نژندیمنش با اشاره به دیباچه معاهده اتحادیه اروپا، افزود: شورای اتحادیه اروپا تصریح دارد که اتحادیه در تمامی اقدامات خود از جمله اقدامات محدودکننده و تحریمی باید اصول و ارزشهایی را مدنظر داشته باشد همچنین از منظر حقوق بینالملل اصل بر نسبی بودن معاهدات است؛ از اینرو اعضای پذیرنده کنوانسیون میتوانند اقدامات محدودکننده داشته باشند.
نصرالله ابراهیمی استاد حقوق بینالملل در ادامه این نشست با انتقاد از عدم اقدام به موقع در مقابله با تحریمها و تأکید به بررسی برگزاری محکمه در خصوص محکومیت این تحریمها، گفت: آحاد حقوقدانان و وکلای کشور و کانون وکلای دادگستری به مانند مرکز وکلا باید نسبت به مسائل و پروندههای بینالمللی حساس باشند و بدانند که جنگ حقوقی به مانند جنگ سخت است و باید حقوقدانان در نظر داشته باشند که مباحث حقوقی فقط در داخل نیست و دانشآموختگان حقوق بینالملل باید نسبت به این اقدامات در خارج از کشور هم حساس باشند.
ابراهیمی افزود: اولین بحث، نقص حقوق بشر است و تحریمهای هواپیما مسافربری به ویژه در مسائل درمانی و پزشکی اخلال ایجاد میکند. این تحریم همچنین نقض کنوانسیونهای بینالمللی هوانوردی مانند کنوانسیون شیکاگو است که به اصل عدم تبعیص و آزادی پرواز تأکید دارد.
این استاد حقوق بینالملل تصریح کرد: اقدام شورای اتحادیه اروپا در تحریم اشخاص ایرانی در پرتو ارزشهای حاکم بر این اتحادیه و اصول و قواعد حقوق بینالملل غیرقانونی و خلاف اصول است.
وی با تاکید بر اینکه در نتیجه این تحریمها ایمنی و امنیت هوانوردی هم تحت تاثیر قرار میگیرد، افزود: اگر اروپا بخواهد این اقدام را به یک عرف تبدیل کند و با تحریم هواپیما و تحریم قطعات و دسترسی به آن را هم اعمال کند، میتواند تاثیرات منفی بر امنیت پروازهای مدنی و غیرنظامی داشته باشد.
این استاد حقوق بینالملل با برخورد گزینشی در زمینه صلح و امنیت بینالمللی از سوی شورای اتحادیه اروپا گفت: بعد از ایالات متحده آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا بیشترین نفوذ را بر رژیم اسرائیل دارند و اسامی شرکتهایی که در شهرکسازیها نقش دارند، مشخص است.
این استاد حقوق بینالملل اضافه کرد: موضوع دیگر بحث حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی است. این تحریمها میتواند نقض حق حاکمیت و مداخله در امور داخلی کشور باشد که اجازه نمیدهد از حق حاکمیت خود برای حفاظت از منفعت ملی استفاده کند. منفعت ملی یعنی ایران بین کشورهای دیگر پرواز داشته باشد تا قراردادهای تجاری منعقد کند که این تحریم مانع از کسب منفعت ملی می شود.

وی اظهار داشت: رویکرد حقوقی جمهوری اسلامی ایران باید این باشد که از طریق نهادهای حقوقی بینالمللی بر اساس معاهدات و مقررات بینالمللی پیگیری قضایی کنیم و بپرسیم علت این تحریمها چه بوده و موضوع رفع تحریمها را دنبال کنیم.
نژندی منش تصریح کرد: آنچه اتحادیه اروپا در رابطه با تحریمهای اخیر وضع کرده است، مغایر با اصل حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر است و برخورد گزینشی و ترجیحی نسبت به حقوق بینالملل دارد که رفتار گزینشی داشتن و ترجیح عدهای از شهروندان بر شهروندان دیگر خلاف قوانین حقوقی بینالمللی است.
وی افزود: به عبارت دیگر میخواهند بگویند که در این جنگ علیه غیرنظامیان اقداماتی صورت میگیرد و جمهوری اسلامی ایران هم با انتقال موشکها و پهپادها در حمله به غیرنظامیان که خلاف قواعد بینالملل بشردوستانه است، مشارکت دارد.
وی ادامه داد: تحریمهای بینالمللی بحث تجارت بینالملل را هم دربر میگیرد زیرا دسترسی ناعادلانه تجار در جابهجایی کالا و خدمات و خودشان به منظور حضور در بازارهای بینالمللی را ایجاد میکند.
وی ادامه داد: همچنین در فصل هشتم منشور ملل متحد اجازه داده شده است تا دولتها سازمانهای منطقهای تاسیس کنند اما اقدامات و تصمیمهای این سازمانها نباید با اصول و اهداف منشور ملل متحد مغایرت داشته باشد.
نژندیمنش با اشاره به جنایات گسترده رژیم صهیونسیتی در غزه و لبنان اظهار داشت: چگونه است که اقدامات رژیم صهیونسیتی و وضعیت غیرنظامیان غزه از منظر اتحادیه اروپا تهدید علیه صلح و امنیت بینالمللی تلقی نمیشود و این درحالیست که در غزه غیرنظامیان بیشتری کشته شدهاند و همزمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای رژیم صهیونسیتی سلاح عرضه میکنند و در واقع اعضای اتحادیه اروپا به رژیم اسرائیل برای کشتار غیرنظامیان کمک میکنند.
وی افزود: ابعاد تحریم هواپیمای مسافربری از نظر حقوقی نظام بینالملل موضوع بسیار پیچیده و چندوجهی است که حقوق بشر، تجارت بینالملل و معاهدات هوانوردی و حق حاکمیتها را در بر میگیرد.
وی ادامه داد: پیش از این شکایتی از سوی چند شرکت و بانک مانند بانک ملت و بانک تجارت در محاکم اروپایی علیه تحریمی که از سوی اتحادیه اروپا اعمال شده بود، مطرح کردیم و توانستیم اتحادیه اروپا را به پرداخت جریمه بهمیزان ۳۰۰ هزار یورو، ۷۰۰ هزار یورو، ۳ میلیون یورو و ۵ میلیون یورو محکوم کنیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز احراز قضایی وجود دارد که غیرنظامیان در غزه کشته میشوند همچنین در قطعنامه شورای امنیت ۱۲۴ کشور به اقدامات و جنایات رژیم صهیونسیتی علیه غیرنظامیان در غزه اذعان دارند.
ادامه دارد…
منبع: https://www.irna.ir/news/85640820/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B6-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B9
وی اظهار داشت: با وجود این اصل در حقوق بین الملل، حتی در منشور ملل متحد در مواردی به صورت موردی استثناهایی پذیرفته شده است و بر اساس بند ۶ ماده ۲ منشور ملل متحد، سازمان به عنوان شخصیت حقوقی مستقل باید مراقب کند تا کشورهایی که عضو ملل متحد نیستند اقدامی را انجام ندهند که صلح و امنیت بینالمللی به خطر بیفتد.
ابعاد تحریم هواپیمای مسافربری موضوعی بسیار پیچیده و چندوجهی است
نژندیمنش با اشاره به ماده ۲۴ منشور ملل متحد، یادآور شد: متولی اولیه صلح و امنیت بینالمللی براساس این ماده منشور ملل متحد، شورای امنیت است و این شورا باید در قطعنامهای مشخص کند که آیا اقدامی از سوی یک کشور صلح و امنیت بینالمللی را به خطر انداخته است و در این صورت اقدامات متناسب و مناسب اتخاذ شود.
چرا اتحادیه اروپا کشتار غیرنظامیان در غزه را تهدید صلح و امنیت جهانی نمی داند؟
وی اضافه کرد: صلح و امنیت بینالمللی مفاهیمی برای سواستفاده و ایجاد انگیزههای سیاسی برای مداخله در امور داخلی و خارجی کشورها شده است.
استاد حقوق بینالملل تصریح کرد: طرح شکایت در سازمانهایی که کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی ما را به آن ارجاع میدهند و یا در محاکم داخلی نهادی که ما را تحریم کردهاند و یا حداقل در محاکم داخلی از دیگر اقدامات حقوقی برای پیگیری تحریمها است.
ابراهیمی با اشاره به تجربیات قبلی خود در محاکم اروپایی، گفت: ما توانستم در یک پرونده، انگلیس را به دلیل تحریم بانک ملت محکوم و جریمه کنیم که این جریمه هم پرداخت شد و این کشور تحریمهایی مانند آنچه اتحادیه اروپا انجام داد را اعمال نمیکند.
تحریم شرکت های هواپیمایی باید از نهادهای بین المللی پیگیری حقوقی شود
استاد حقوق بینالملل تاکید کرد: شورای امنیت در موضوع مورد اشاره (اینکه کشوری صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخته است) به دلیل وتو چین و روسیه در این حوزه به اجماع نرسید و قطعنامه نداشته است؛ بنابراین کشورها نمیتوانند بدون اجازه از شورای امنیت خودسرانه از مفهوم صلح و امنیت بینالمللی سوءاستفاده کنند.