به گزارش مجله خبری راه و ساختمان ،راه اندازی خطوط مترو شهرهای استان تهران و تردد شهروندان با این حمل و نقل آسان و بدون آلایندگی سالانه میلیون ها مسافر را به مقصد می رساند.
عادت مسافران فعلی این مسیر، از دو منظر قابل نقد و بررسی است؛ یکی آمار تصادفات جاده ای در مسیرهای تردد مسافران است و دیگری هزینه ای که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل می شوند. به لحاظ میزان تصادفات و آسیب های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان مسیرها که در برخی سالها به دهها فوتی و صدها مصدوم رسیده است، خود گویای تمام نکات هشدار دهنده است .
این مراسم باحضور سید علی یزدی خواه رییس مجمع نمایندگان، مجتبی رحماندوست، محمدسراج، حجت الاسلام حمید رسایی، کامران غضنفری، علی اصغر زارعی، عبدالحسین روح الامینی، پیمان فلسفی، حسن قشقاوی، منوچهر متکی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، احمد مرادی مدیرکل دفتر فنی و ترافیک استانداری تهران و خانواده ی معزز شهدا و جانبازان در محل کارگاه اتصال مترو تهران به اسلامشهر برگزار شد.
با اهمیت ویژه ای که این خط مترو برای کاهش ترافیک در اتوبانهای جنوب تهران، از جمله آزادگان، آیتالله سعیدی و شهید نواب صفوی، دارد، تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است که ۳۰۰ میلیارد از اعتبارات دولتی استفاده شده و مابقی از محل درآمدهای عمومی شهرستان اسلامشهر بوده است.
چندی پیش سازمان حمل و نقل ریلی اسلامشهر اعلام کرد: که در صورت تأمین به موقع منابع مالی، فاز اول مترو در سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهد رسید.
به نقل از کارشناسان حمل ونقل عمومی و مترو ، با توجه به مسافت زیاد این خط بهترین گزینه برای جابجایی مسافران استفاده از قطارهای مترو دو طبقه است.
شهرداری تهران در این دوره برنامههای ویژهای برای تکمیل خطوط هفتگانه فعلی و همچنین ساخت ۴ خط جدید دارد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته این امیدواری وجود دارد که به جای سال ۱۴۲۰ شاهد تکمیل شدن مترو تهران در سال ۱۴۱۰ باشیم.
این خط مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب در خط یک مترو آغاز میشود و با طی ۲۶ کیلومتر مسیر به ایستگاه قرچک میرسد. از آنجا با طی ۱۰ کیلومتر مسیر به ایستگاه ورامین میرسد و در ادامه با طی ۱۴ کیلومتر دیگر به ایستگاه پیشوا میرسد. در مجموع این خط ۵۰ کیلومتر طول و ۴ ایستگاه اصلی دارد. پس از نهایی شدن کارهای مربوط به واگذاری پروژه به شهرداری تهران و همچنین اختصاص بودجه، اجرای این پروژه آغاز خواهد شد.
ریل گذاری پروژه ی متروی اسلامشهر
مراسم ریل گذاری پروژه ی متروی اسلامشهر روز پنجشنبه ۲۷ آبان ماه سال جاری با حضور سیدعلی یزدی خواه رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی ، غراوی معاون عمرانی استاندار، مسئولین شهری و استانی ، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه شهرستان اسلامشهر شروع شد.
رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم عملیات ریل گذاری مترو اسلامشهر: بودجه مترو اسلامشهر را به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی سال جاری افزایش دادیم
مترو تهران به شهر قدس_شهریار_اندیشه و ملارد
علاوه بر تکمیل خطوط مترو شهر تهران، شرکت مترو و شهرداری پایتخت موفق شد تا مترو پرند را هم تکمیل کرده و به بهره برداری برساند. البته این پایان کار نیست و بعد از تجربه موفق پروژه مترو پرند، قرار است اجرای برخی دیگر از خطوط مترو شهرهای اقماری هم به شرکت مترو تهران واگذار شود.
مطالعات پروژه خط مترو تهران – پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ اجرای این طرح به شهرداری تهران واگذار شد که بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسید.
مترو تهران- پیشوا- ورامین
طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.
از سوی دیگر مترو اسلامشهر در دی ماه ۱۳۹۷ و در زمان دولت دوازدهم کلنگزنی شد. این پروژه با ۱۵ کیلومتر طول به صورت دو خطه بوده که تونل فاز اول آن به طول حدود ۱۰ کیلومتر اجرا و ایستگاه پایانی فاز یک تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.
با توجه به اینکه حجم زیاد مسافرانی که از محدوده پیشوا و ورامین به تهران میآیند این پروژه هم توجیه اقتصادی دارد و هم یک نیاز ضروری برای مردم این شهرها است که سالها است یکی از خواستهها و مطالبات اصلی آنها نیز به شمار میرود.
راه اندازی ایستگاه های مترو شهرستانهای استان تهران و اتصال این شهرستانها به تهران از طریق خطوط حمل و نقل ریلی ، ثمرات متعدد و قابل توجهی برای مسافران بین این مراکز جمعیتی دارد ؛ البته کمک به کاهش آلودگی های زیست محیطی ، مهمترین تاثیر غیرقابل انکار افتتاح پروژه های مذکور به شمار می آید.
طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.
یکی از خطوط مترو شهرهای اقماری تهران که توسط دولت اجرا شد، خط مترو گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر بود، از سالها پیش ایجاد خط مترو تهران به شهر قدس_شهریار_اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسأله چهار خطه شدن قطار تهران_تبریز، متأسفانه این موضوع یعنی ایجاد خط مترو تهران به شهرقدس_شهریار_اندیشه و ملارد به محاق رفت.
هرچند شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی برای اجرای این خط مترو آغاز نکرده است البته هنوز بودجهای هم برای این پروژه اختصاص داده نشده است.
با افتتاح متروی پرند بعد از ۱۸ سال ضمن شیرین شدن کام مردم روند رفت و آمد در این مسیر تسهیل شد.
ایستگاه متروی شهر پرند در ضلع جنوبی شرقی شهر پرند و آزادراه تهران-ساوه قرار دارد. شهر جدید پرند در شهرستان رباطکریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی واقع شدهاست.
مترو تهران – پردیس
نتیجه گیری
غیر از مترو اسلامشهر که توسط شهرداری این شهر و با حمایت ویژه دولت درحال اجرا است، موضوع احداث و تکمیل خطوط مترو تهران- پیشوا- ورامین، تهران – پردیس و تهران- پاکدشت نیز مطرح است.
روز پنجشنبه نهم آذرماه سال ۱۴۰۲ ایستگاه متروی پرند افتتاح شد تا آرزوی دیرینه مردم پرند و جنوب تهران بعد از ۱۸ سال برآورده شده و سختی تردد مردم در این مسیر تسهیل شده و مردم با فراغ بال بیشتر و با صرف وقت کمی این مسیر را طی نمایند.
مترو تهران- پیشوا- ورامین به بیش از ۲۲ سال گذشته یعنی سال ۱۳۸۰ بر میگرددکه هیات دولت اجرای آن را به شهرداری تهران واگذارکرد. مطالعات مربوط به احداث این خط اقماری و همچنین چند مسیر دیگر از جمله مترو اسلامشهر، پاکدشت از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ توسط شرکت مترو تهران انجام شد. در ادامه سال ۱۳۸۵ شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این موضوع ورود و اعلام کرد که خودش پروژه مترو تهران- پیشوا – ورامین را انجام میدهد.
تکمیل شدن مترو تهران در سال ۱۴۱۰
طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.