اختصاص ۱هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال برای اصلاح جاده مرگ‌آفرین شاهرود- طرود

وی با اشاره به ضرورت شانه‌سازی جاده ۱۲۰ کیلومتری این محور، افزود: عملیات اجرایی ۲۱ کیلومتر از این جاده با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریالی آغاز شد و تاکنون بیش از هشت کیلومتر در محدوده چاه‌مهدی به سمت طرود از نقاط پرتصادف‌، به اتمام رسید.

بیش از ۲ دهه پیگیری‌های مجله خبری راه و ساختمان شاهرود برای ارتقای امنیت جاده مرگ

طرح‌هایی برای ساماندهی محور مرگ‌آفرین شاهرود – طرود

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، امیر عمیدی عصر شنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده یک‌هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های ساماندهی محور مرگ‌آفرین شاهرود – طرود واریز شد.

کم عرض بودن جاده، نبود شانه خاکی مناسب، و اختلاف سطح با ۲ طرف جاده، از جمله عواملی است که هر چندروز یکبار موجب تصادف در این منطقه می شود و جان‌باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان را در تصادف‌ها رقم می‌زند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (مجله خبری راه و ساختمان) دفتر شاهرود طی سالیان متمادی به ویژه از دهه ۸۰ شمسی گزارش‌های متعددی با موضوع ارتقای جاده شاهرود به طرود منتشر کرده است.

علاوه بر رانندگان استان‌های دیگر، بسیاری از مردم روستاهای منطقه طرود هم از این مسیر برای تردد استفاده می‌کنند، به همین دلیل و با توجه به کلیدی شدن نقش این محور در ارتباطات منطقه و همچنین تعداد جان‌باختگان و تعدد تصادف‌های مدت اخیر، رسیدگی به این راه و تامین امکانات مورد نیاز باید از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

این جاده ۱۲۰ کیلومتر به صورت دوطرفه مورد توجه بسیاری از هموطنان برای تردد است از سوی دیگر به علت اشکالات فنی متعدد، نبود دوربین‌های کنترل سرعت، کمبود علایم رانندگی، فقدان پایگاه پلیس راه و اورژانس، تصادفات متعددی در این محور ارتباطی حادث می‌شود که از نحوه تصادف‌های شدید قلمداد می‌شود و تعدادی از هموطنان در هر تصادف جان خود را از دست می‌دهند، از سوی دیگر، رسیدگی به مصدومان تصادف‌ها نیز مساله است.

گزارشی در دهم اردیبهشت ۱۳۸۱ با تیتر «جاده شاهرود – اصفهان با گذشت ۲۰ سال ناتمام مانده است» در مجله خبری راه و ساختمان منتشر شد که حکایت از ارتقای این محور از سال ۱۳۶۱ دارد و پس از گذشت بیش از ۴۲ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به ضرورت تعریض و شانه‌سازی این جاده، ابراز کرد: جذب این اعتبار به همت محمدجواد کولیوند استاندار سمنان، احمد عجم نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست‌های تهران در این زمینه و تلاش کارکنان اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان امکان پذیر شد.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه، ۳۰۰ کیلومتر مسیر فرعی و یکهزار و ۱۸۳ کیلومتر نیز راه روستایی در شرق استان سمنان وجود دارد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85703375/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%DB%B1%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DB%B5%DB%B7%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF

چندین نشست از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون با حضور اعضای شورای ترافیک، راه و شهرسازی، معدن‌داران منطقه طرود، مدیران کل و مسوولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات، مخابرات، توزیع برق و پلیس راهور در خصوص ارتقای این مسیر برگزار شده است.

« طرود – شاهرود» بخشی از محوری است که بیشتر خودروهای مسافربری و حمل کالا در مسیر شرق – مرکز کشور آن را انتخاب می‌کنند محوری که ۱۰۰ کیلومتر کل مسیر را کوتاه‌تر می‌کند، اما نداشتن برخی استانداردها و تجهیزات جاده ای از آسفالت مناسب تا حضور پلیس و اورژانس بسترساز بروز حوادث پرشمار خودروی و رانندگی در این محور شده است حوادثی که این محور را به «جاده مرگ»مشهور کرده است.

راه اصلی رسیدن به اصفهان، یزد و بندرعباس در محور ارتباطی شمال به جنوب و همچنین شرق به جنوب کشور، محور شاهرود – دامغان – جندق با حدود ۳۲۰ کیلومتر است، اما رانندگان به دلیل کوتاهی حدود ۱۰۰ کیلومتریِ محور شاهرود – طرود – جندق، تمایل به تردد از این جاده دارند.

کم عرض بودن جاده، نبود شانه خاکی مناسب و اختلاف سطح با ۲ طرف جاده، از جمله عواملی است که هر چندروز یکبار موجب تصادف در این منطقه می شود و جان‌باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان را در تصادف‌ها رقم می‌زند.

همسفر با مرگ در ۱۲۰ کیلومتر

کوتاه شدن راه موجب شده تا بسیاری از رانندگان کاستی‌ها و خطرات این مسیر مانند عرضِ کمِ جاده، احتمال برخورد با شترها در شب‌، کمبود علایم رانندگی، مناسب نبودن آسفالت در برخی نقاط، نبود خط‌کشی و نیز دست‌اندازهای متعدد را به جان بخرند.

طرود با بیش از سه هزار نفر جمعیت ۱۲۰ کیلومتر از شاهرود فاصله دارد.

رانندگانی که به امر حمل و نقل مشغول هستند، همیشه کوتاهترین راه‌ها را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب می‌کنند که از نظر اقتصادی و صرف وقت برایشان مهم است.

عمیدی در نشست خبری بیست و نهم آذر ۱۴۰۳ با اشاره به ضرورت تعریض و شانه‌سازی جاده شاهرود – طرود، گفت: این محور یکی از جاده‌های پرتردد در استان سمنان است که از ابتدای سال تاکنون ۱۹ نفر بر اثر تصادفات در این جاده جان باختند.