به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «خیراله خادمی» در جلسه جمعبندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راهآهن رشت – آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی گفت: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نهتنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بینالمللی است.
وی مهمترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمعبندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: بهمنظور تکمیل هرچه سریعتر راه آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استهلاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه بهویژه در زمینهای زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.
وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاههای موردنیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پلها و نحوه اجرای آنها با روشهای مهندسی نوین و بهروز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص مزایای بهرهبرداری از راهآهن رشت – آستارا توضیح داد و بیان داشت: با بهرهبرداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدأ هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا میکند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.