مجری پروژه آزادراه قائمشهر – ساری پنج شنبه در گفتوگو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان به آخرین وضعیت پروزه اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات عدیده و متفاوت، نظرها و دغدغه های اجرا، تمامی چالش های طراحی و اجرایی پشت سر گذاشته شده است و اکنون از لحاظ پیمانکار و شرکت های مجری هیچ مانعی وجود ندارد.
تملک ۱۰۱ هکتار در فاز نخست
احداث این پروژه که بخشی از آزادراه سرتاسری غرب به شرق حاشیه خزر محسوب می شود در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و البته در مسیر طراحی و اجرا با موانعی جدی روبرو شد.
وی همچنین به شرایط فنی پروژه آزادراه قائمشهر – ساری اشاره کرد و افزود: تاکنون اراضی حدود ۱۵ کیلومتر از مجموع ۴۵ کیلومتر طول مسیر پروژه خریداری شده است که برای رعایت مسائل زیست محیطی شامل عرض ۷۵ متری می شود.
تردد روزانه و عادی مردمی بومی، گردشگران در کنار تردد خودروهای سنگین تقریباً بزرگراه ساری-قائمشهر را به آستانه ناتوانی کشانده است. قرارگیری این محور بر مسیر گردشگری شرق به غرب، مسیر ترانزیتی پایتخت به تجاری ترین منطقه شمال کشور یعنی بندر امیرآباد و همچنین اشتغال بخش قابل توجهی از ساکنان شهرهای اطراف در ادارات مرکز استان و بخش های صنعتی ساری ، ایجاد محوری جدید را برای کاهش بار ترافیکی ضروری کرده است.
تازه ترین گزارش ها نشان میدهد که پروژه آزادراه قائمشهر – ساری اکنون در مراحل نهایی چکش کاری های اداری و تشریفات طراحی قرار دارد و منتظر تصویب قرارداد اجرایی است که باید از سوی پیمانکار ارایه و مورد تایید مجری طرح قرار گیرد.
وی بر پیگیری و حمایت جدی استاندار در اجرای پروژه آزادراه قائمشهر–ساری اشاره کرد و یادآور شد: خوبشختانه استاندار مازندران به خصوص در حوزه تامین اعتبار مورد نیاز کاملا همراه و پای کار هستند و تاکنون جلسات مختلفی با بانک ها به عنوان مهم ترین بخش های سرمایه ای استان برگزار کردند.
حسینی برتملک تمامی اراضی مورد نیاز جهت اجرای فاز نخست پروژه اشاره کرد و گفت که مرحله نخست اجرای از قائمشهر تا تقاطع محور ساری-کیاسر خواهد بود و طبق برنامه ریزی، فازهای پروژه آزادراه از محوری به محور دیگر است تا بتوان حین انجام باقی فازها از بخش تکمیل شده بهره برداری کرد که البته فعلاً در مرحله پیش بینی قرار دارد.
جامعه محلی و دستگاههای اجرایی، ۲ چالش ساخت آزادراه
مجری پروژه آزادراه قائمشهر–ساری اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تحویل پروژه را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و توضیح داد: از این میزان حدود هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد مربوط به عملیات ساخت و بیش از چهارهزار میلیارد تومان مربوط به تملک اراضی مسیر آزادراه است.
مجری پروژه آزادراه قائمشهر- ساری، گذشته از مسائل مالی و فنی، مجری پروژه آزادراه قائمشهر–ساری به موانع اجرایی پروژه پرداخت و گفت: جامعه محلی و دستگاههای اداری و دولتی بزرگترین موانع اجرایی پروژه محسوب می شوند و این موانع همچنان پابرجاست.
آزادراه ساری – قائمشهر که قرار است به طول حدود ۴۵ کیلومتر از قائمشهر تا شهر سورک مرکز شهرستان میاندرود کشیده شود، مهم ترین پروژه مدیریت ترافیک مرکز استان مازندران و شمال کشور محسوب می شود.
حسینی این میزان اعتبار را با پیش بینی شرایط و تورم ثابت دانست و افزود: ممکن است در مسیر اجرا هزینه ها فراتر از پیش بینی باشد که البته مهم ترین عامل افزایش هزینه نیز طولانی شدن پروژه خواهد بود.
۴۲ ماه؛ زمان عملیات ساخت پروژه
به گفته او، تاخیر پروژه نیز تا به امروز تاثیر پذیر از همین مسائل به خصوص تملک اراضی بود که در این مسیر موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم و متاسفانه موانعی نیز پیش رو قرار دارد.
وی با بیان اینکه مسیر آزادراه از بخش های کشاورزی و روستایی عبور می کند، افزود: کاربران اراضی مذکور نیز مالک اصلی نبوده و مالکیت دولتی و کاربری شخصی کار را برای تملک اراضی سخت کرده است.
حسینی توضیح داد: یکی از بزرگترین موانع اراضی دولتی است که در اختیار مردم بومی و کاربران محلی است. با توجه به اینکه نمیتوان اراضی ملی را با اعتبارات دولتی خریداری کرد، به طور قانونی و عملاً جلب رضایت مالکان از طریق خرید وجود ندارد.
مجری پروژه آزادراه قائمشهر – ساری همچنین به زمان مورد نیاز اجرای پروژه اشاره کرد و افزود: طبق برنامه ریزی از لحاظ فنی ۴۲ ماه برای عملیات ساخت و تکمیل پیش بینی شده است که البته این مسئله به شرایط مختلفی بستگی دارد.
وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری های شخص استاندار و ایجاد نگاهی فرادستگاهی این پروژه هرچه سریع تر وارد فرآیند اجرایی و سپس تکمیل شود که البته نیازمند همراهی و حمایت بسیار است.