در این سفر بذرپاش با تاکید بر راهاندازی قطارهای سریعالسیر بهعنوان یکی از اولویتهای دولت سیزدهم، گفت: پیشنهاد من این است که مسیر اصفهان-تهران-مشهد بهصورت یکپارچه تحت پوشش قطار سریعالسیر قرار گیرد. حوزه ریلی کشور باید با تکنولوژیهای روز تجهیز شود به همین دلیل برای تامین بودجه لازم برای این پروژه حتماً پیگیر خواهم بود.
همچنین سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن در بازدید از پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان اجرای پروژههای قطار سریعالسیر در کشور را ضروری دانست و گفت: هر چند هزینه راهاندازی قطار سریعالسیر بیشتر از قطار عادی است اما این کار بهلحاظ فناوری ارزش بالایی دارد و با اجرای آن یک جهش نسلی در حوزه فناوری ریلی کشور اتفاق میافتد.
طول کل مسیر طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است. این خط ریلی از نزدیکی ورزشگاه نقشجهان در اصفهان آغاز میشود و پس از گذر از قم به ایستگاه شهر آفتاب و در نهایت ایستگاه مرکزی راهآهن تهران میرسد. با بهرهبرداری از قطار پرسرعت، مسیر اصفهان- تهران با سرعت متوسط ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، در مدت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی میشود.
تاکید بر راهاندازی قطارهای سریعالسیر
با وجود این در این سالها، پروژه راهآهن سریعالسیر اصفهان- قم – تهران- مشهد، به سرانجام نرسید تا جایی که سال گذشته بار دیگر و این بار از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- مطرح شد که این پروژه در حال پیگیری است و با قولی که طرف چینی داده، تا پایان کار دولت سیزدهم، به پایان خواهد رسید.
در این راستا چند روز پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راهآهن طی سفری یک روزه به استان اصفهان، از پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان بازدید کردند.

همچنین سال ۱۳۹۴ و در دولت یازدهم عنوان شد که خط پرسرعت اصفهان- قم- تهران، حداقل تا چهار سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید و فاینانسور چینی برای انجام پروژه انتخاب شده است. بهدنبال این اخبار در سال ۱۳۹۷ و بار دیگر وعدهای چهار ساله در صورت تامین اعتبار این پروژه داده شده و عنوان شد که زیرساختهای فاز نخست طرح تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. آن زمان مبلغ مورد نیاز پروژه ۴۴ میلیارد یوان مطرح و عنوان شد که ۱۴ میلیارد یوان آن تامین مالی شده است.
راهاندازی قطار پرسرعت اصفهان – قم – تهران با فاینانسور چینی
انتهای پیام