افزایش فرصتهای شغلی با بهرهبرداری از راهآهن همدان- سنندج
به گزارش ایسنا، خط ریلی همدان-سنندج درپی بهرهبرداری و افتتاح راهآهن تهران-همدان کلید خورد و سال ۱۳۹۸ وعده تکمیل آن پیش از شروع ۱۴۰۰ در صورت تامین اعتبار لازم و با ریل ملی داده شد؛ اما این وعده عملی نشد.
وی درباره مزایای راهآهن همدان- سنندج گفت: با اتمام این پروژه شهر سنندج به عنوان بیستوسومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و پیشبینی میشود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جادهای را داشته باشد. با توجه ویژگیهای خاص صنعت ریلی، بهرهبرداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مسقیم برای عوامل بهرهبرداری، باعث تسهیل جابهجایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصتهای شغلی در استان شود.
در آخرین اظهار نظر درباره این پروژه، مهدی صیدگر -مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل- از پیشرفت ۸۵ درصدی راهآهن همدان- سنندج خبر داد و گفت: این پروژه در بخش زیرسازی ۹۶ درصد و در بخش روسازی ۸۰ درصد پیشرفت دارد. بخش ارتباطات و ساختمان ایستگاهها نیز به ترتیب با ۶۴ و ۶۳ درصد پیشرفت همراه شده است.
وی درباره اعتبار هزینهشده برای راهآهن همدان- سنندج گفت: تاکنون اعتباری بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام کار در حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال پیشبینی میشود. این محور به صورت یک خطه با روسازی بالاستی و بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و انتظار میرود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهرهبرداری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.
به گزارش ایسنا، مسیر ریلی همدان سنندج از ایستگاه راهآهن همدان آغاز میشود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالحآباد و قروه در گردنه صلواتآباد به ایستگاه سنندج میرسد. طول مسیر ریلی همدان- سنندج حدود ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) است و هفت ایستگاه دارد که شامل ۳ ایستگاه سبقت-تلاقی، ۳ ایستگاه بین راهی (مسافری-باری) و یک ایستگاه تشکیلاتی میشود. با تکمیل نصب خطوط ایستگاهی ظرفیت این خط به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال میرسد.
صیدگر خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج مطالعات انجامشده توسط مشاور طرح در دهه ۸۰، ترافیک پیشبینیشده برای مسافر ۶۰۰ هزار نفر و برای بار یک میلیون تن در سال بوده است که با توجه به توسعه صنایع منطقهای و افزایش جمعیت درصورت بهروزرسانی مطالعات، این ارقام بهویژه در بخش باری افزایش خواهد داشت.
پیشرفت ۸۵ درصدی راهآهن همدان-سنندج
افتتاح فار اول پروژه ریلی همدان- سنندج در پاییز امسال
مدیر کل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تاکید کرد: هماکنون اتصال این مسیر با پایانههای مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهرهمندی از مزیتهای ترانزیتی این محور فراهم خواهد شد.
انتهای پیام