اسامی ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی

به گزارش ایسنا، در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.با گسترش فضای مجازی کسب و کارهای خانگی رونق بیشتری یافته و فروش محصولات خانگی از این طریق به منبع مهم درآمد در میان خانوارها تبدیل شده است.

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی توسعه و راه‌اندازی مشاغل خانگی را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و راهبردی خود دنبال می‌کند و در راستای تسهیل فضای کسب و کار نسبت به کاهش زمان صدور مجوزهای مشاغل خانگی اقدام کرده است.

متقاضیان و علاقمندان به کسب و کارهای خانگی در صورت داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال سن و مجوز فعالیت مشاغل خانگی در ۳۵۶ رشته شغل خانگی می‌توانند از مزایای بیمه اجتماعی و مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند.

آنطور که همتیان ـ رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند جهت بهره‌مندی از مزایای بیمه تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند.

طبق آمارها ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته را مشاغل خانگی تشکیل می دهند در حالی که این رقم در کشور ما بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی پرداخت بیمه در مشاغل خانگی اختیاری است ولی متقاضیان و صاحبان کسب و کارهای خانگی در صورت تمایل می‌توانند جهت بهره مندی از مزایای بیمه اجتماعی تحت پوشش بیمه صندوق روستاییان و عشایر قرار گرفته و مستمری بازنشستگی دریافت کنند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402042918765/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DB%B5%DB%B1%DB%B2-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%BA%D9%84-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C

در حال حاضر متقاضیان مشاغل خانگی که عمده آنها بانوان هستند می‌توانند در ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل در رشته‌های صنایع دستی، فرهنگی و هنری، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی،تولیدات گیاهی و کشاورزی، تولیدی (صنعت و خدمات) به فعالیت بپردازند.اسامی ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی در سایت وزارت کار به نشانی https://mkh.mcls.gov.ir بارگذاری شده و در دسترس متقاضیان کسب و کارهای خانگی است.

درحال حاضر مشاغل خانگی به دلیل ماهیت خود به فضای بسیار نیاز ندارند و عمده گروه‌های هدف این دسته شغل‌ها را زنان سرپرست خانوار،کارآفرینان، معلولان،بازنشستگان و روستاییان تشکیل می‌دهند.

مطابق ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

او می‌گوید: وزارت کار از سال ۱۳۹۹ به منظور حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی، امکان بهره‌مندی فعالین خانگی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را فراهم کرده و از ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی تعداد ۳۵۶ رشته مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند.

اسامی ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی

متقاضیان مشاغل خانگی در صورت تمایل می‌توانند به نشانی www.roostaa.ir مراجعه و جهت عضویت و ثبت نام در سامانه صندوق بیمه روستاییان و عشایر اقدام کنند.

پرداخت بیمه در کسب و کارهای خانگی اختیاری است اما مطابق ماده ۹ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افراد با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند در چهار چوب قانون اصلاح بند «ب» و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، نزد این صندوق بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند.

  مهندسان بازیگران پرتلاش تسهیلگران خستگی‌ناپذیر عرصه‌ حکمرانی مسکن هستند

به گفته همتیان افراد با داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال سن و مجوز فعالیت مشاغل خانگی در ۳۵۶ رشته مورد نظر اعم از بخش کشاورزی، فرش، صنعت و خدمات و صنایع دستی و همچنین رشته‌های فرهنگی و هنری در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می‌توانند از مزایای این بیمه اجتماعی نظیر مستمری بازنشستگی، پیری، فوت و از کارفتادگی بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۱ بیش از ۱۶۰ هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و سهم زنان بیش از ۸۰ درصد بوده است.طبق هدفگذاری وزارت کار ۱۵ درصد کل اشتغال ایجاد شده در سال جاری از محل طرح‌های مشاغل خانگی خواهد بود.