وی همچنین مطرح کرد: برای برخی از محصولات، اقتصادیترین راه، حملونقل دریایی است. این موضوع بهویژه در مورد کالاهای فله و محمولههای بستهبندیشده بزرگ که مسافتهای طولانی را طی میکنند صدق میکند. حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدی در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قارهای جهان دارد و بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است، امکان پذیر نیست.
افندیزاده تاکید کرد: ایجاد مراکز لجستیک در بنادر دریایی میتواند تأثیر مهمی بر رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی داشته باشد. همچنین بهبود وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی نیازمند توجه به زیرساختها، فناوریها، فرآیندها و همکاری بین دولت و بخش خصوصی است که با انجام آنها، میتوان بهبود قابل توجهی در عملکرد بنادر دریایی و رشد اقتصادی مناطق ساحلی را تجربه کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مطالعات جانمایی مراکز لجستیکی در پهنههای بندری ششگانه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و کلیات طرح جانمایی در ستاد مراکز لجستیک کشور به تصویب رسید. در این راستا موضوع بررسی و تخصیص اراضی منتخب در دستور کار استانهای مربوطه قرار گرفته است تا اقدامات بعدی به منظور سرمایهگذاری مراکز لجستیک در این پهنهها انجام شود.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی بنادر را به عنوان حلقهای از زنجیره لجستیکی کشور دانست که باعث ایجاد ارزش افزوده میشوند و در این خصوص تصریح کرد: بنادر با ایجاد شبکه لجستیک کشور، از یک سیستم توزیعی انبارگرا که وظیفهاش تخلیه و بارگیری کالاهای انبار شده در محوطههای بندر است، تبدیل به یک سیستم توزیعی میشوند که محل، زمان و شیوه استفاده از هر یک از روشهای حملونقل را به منظور بهینهسازی کل شبکه به صورت دقیق تعیین میکند.

افندیزاده افزود: امید میرود با ایجاد مراکز لجستیک، از طریق توسعه زیرساختهای حملونقل، افزایش ظرفیت بنادر، بهبود فرآیندهای صادرات و واردات، استفاده از فناوریهای نوین، توسعه زیرساختهای ارتباطی و افزایش تعامل منطقهای، وضعیت لجستیکی در بنادر دریایی بهبود یابد و منجر به رشد اقتصادی و توسعه مناطق ساحلی شود.
انتهای پیام