همچنین خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل-درباره این آزادراه توضیح داد: این آزادراه بخشی از آزادراه کریدور شمال به جنوب کشور در مرکز کشور است؛ چون ما چند کریدور شمال به جنوب آزادراهی داریم و این آزادراه از میانه کشور عبور میکند، از تهران به اصفهان، از اصفهان به شیراز و از شیراز به بوشهر میرسد.
یکی دیگر از اخبار حوزه حملونقل در هفتهای که گذشت، انجام تست پاسپورتخوانهای الکترونیکی در فرودگاه امام خمینی بود. نصب پاسپورتخوانهای الکترونیکی در گیتهای فرودگاه میتواند به کاهش معطلی مسافران منجر شود که البته این کار نیازمند پایش فراجاست.
مهرداد بذرپاش -وزارت راه و شهرسازی- مزیتهای این طرح را ۱۳۰ کیلومتر کاهش مسافت، افزایش ایمنی، صرفهجویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت در سال، استفاده از روسازی بتنی و با رعایت ملاحظات زیستمحیطی اعلام کرد.
افتتاح هفته: آزادراه شیراز – اصفهان
در نهایت پنجشنبه ۲۰ مهرماه و در سفر سیدابراهیم رئیسی به شیراز، پروژه آزادراه شیراز-اصفهان بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین طرحهای ملی افتتاح شد.
در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهرهمندی ایران از کریدورها از جمله کریدور شمال-جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا، حوزه حملونقل در هفتهای که گذشت، شاهد افتتاح طولانیترین آزادراه کشور بود که مردم دو شهر شیراز و اصفهان سالها منتظر این رویداد بودند.
در این راستا سعید چلندری -مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)،- از تست گیتهای الکترونیک گذرنامه (E-Gate) در این فرودگاه خبر داد و گفت: درصدد هستیم تمامی گیتهای گذرنامه در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) الکترونیکی شود و در این راستا در آستانه هفته فراجا با حضور افشین جانپرور – فرمانده گذرنامه فرودگاه امام خمینی(ره) – تست کانتر E-Gate گذرنامه انجام شد.
افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان بهعنوان طولانیترین مسیر آزادراهی کشور و توافق ایران و چهار کشور دیگر بر سر پیشنویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال-جنوب»، از مهمترین رویدادهای حوزه حملونقل در هفته گذشته بود.
خادمی همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد پروژه در دولت قبل تکمیل شده است، اظهار کرد: این آزادراه دروازه ورود به شیراز را تغییر میدهد، از این رو کنارگذر و رینگهایی توسط شهرداری شیراز ساخته میشود برای اینکه شهر شیراز را به آزادراه متصل کند.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402072114624/%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%DB%B5-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1
توافق هفته: توسعه کریدور دریایی شمال-جنوب
راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار میرود میتواند در بهرهمندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
در این راستا در هفتهای که گذشت، کشتیرانی ایران به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و هند بر سر پیشنویس سند توسعه کریدور کشتیرانی «شمال-جنوب» که روسیه را به منطقه خلیج فارس متصل میکند، توافق کردند.
آزادراه شیراز- اصفهان از سال ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت طرحی که در بعد اقتصادی و با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر دو کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان دو ساعت کم میکند و از شدت و تعداد تصادفات جادهای نیز بکاهد.
آزمایش هفته: پاسپورتخوانهای الکترونیکی