جواد شاهجویی در گفتوگو با ایسنا، درباره فرصتهای ترانزیتی برای ایران بیان کرد: نقطههای مبدا و مقصدی که میتوان متصور بود از طریق هر دو کریدور گذرنده از ایران، هم کریدور شمال – جنوب و هم کریدور شرق – غرب، به هم متصل شوند، میتواند به عنوان فرصتهای ایران در نظر گرفته شود.
وی افزود: در حملونقل زمینی، بین ریل و جاده اگر ما بخواهیم از منظر کشوری نگاه کنیم، به نفعمان است که جادههایمان مستهلک نشود، سوخت یارانهای کمتری به ترانزیت خارجی بدهیم و عمده بار را از شبکه ریلی ترانزیت کنیم؛ البته از منظر صاحب کالا تفاوت چندانی ندارد که کالایش از طریق ریل عبور کند یا جاده و بیشتر به نفع میزبان است که بار از روی ریل عبور کند. البته اینکه امنیت حمل و نقل ریلی بالاتر است هم میتواند مطلوبیتهایی برای تجار بینالمللی داشته باشد.

وی ادامه داد: زوج کشورهایی که میتوانند از طریق ایران به هم متصل شوند، اگر از ایران عبور کنند، از نظر زمانی و هزینه برایشان مطلوبیت دارد و سهولت بیشتری دارند؛ فرصتی برای آنهاست؛ زوج کشورهایی مثل روسیه – امارات، روسیه-عربستان، هند-گرجستان، مثالهای متعددی در این زمینه هستند. همه کشورهایی که دو سر طیف شمال – جنوب و شرق – غرب وجود دارند، فرصتهایی هستند برای اینکه تجارتشان را از مسیر ایران عبور دهند و بدینترتیب ترانزیت از ایران شکل بگیرد.
انتهای پیام