مزایای تشکیل پایگاه‌های مردمی اشتغال

به گفته او در حال حاضر بیش از ۶۵۰ رسته مشاغل خانگی در سامانه وزارت کار بارگذاری شده و هر خانه می‌تواند یک تولیدکننده در بخش مشاغل خانگی باشد.

به گزارش ایسنا، داشتن شغل و کسب درآمد دغدغه‌ای است که همه افراد به ویژه جوانان در شرایطی که امکان استخدام دولتی وجود ندارد و بازار کار برخی رشته‌ها مناسب نیست و به افراد ماهر و توانمند بیش از پیش نیاز است، با آن رو به رو هستند.

از این رو ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال با هدف تسهیل جست‌وجوی شغل برای کارجویان و متقاضیان کسب و کارهای خرد و خانگی با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار پیش‌بینی شده تا با بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های جهادی در مناطق مختلف، موانع موجود در جهت استفاده از زیرساخت‌ها و برنامه‌های اشتغال را برطرف کنند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082014220/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84

راه‌اندازی پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب تعاونی‌ها گام موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی،‌ افزایش رفاه خانوار و مشارکت مردم و افراد جویای کار در عرصه‌های اقتصاد است.

وی سازماندهی و توانمندسازی مردم در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه اقتصادی را از دیگر اهداف تاسیس پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب تعاونی دانست و گفت: با ایجاد پایگاه‌های اشتغال مردمی، زمینه افزایش مشارکت موثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه اشتغال خود، خانواده و محله و همچنین تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی شهروندان از طریق مشارکت در انجام امورات داوطلبانه و خیرخواهانه به وجود می‌آید.

به گزارش ایسنا، پایگاه‌های مردمی اشتغال، ضمن اعطای مجوز مشاغل خانگی دسترسی به دریافت تسهیلات اشتغالزا را تسهیل می‌کنند. تشکیل بانک اطلاعات افراد جویای کار، شناسایی افراد بیکار، تعامل و ارتباط با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی نیازمند نیروی کار و معرفی جویندگان کار به آنها، تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌های عامل جهت دریافت وام اشتغال و برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی و کارگاه‌های آموزش مهارت نرم با همکاری فنی و حرفه‌ای از جمله فعالیت‌های پایگاه‌های مردمی اشتغال به شمار می‌رود.

  ساخت ۱۰۳ هزار واحد مسکن شهری توسط بنیاد مسکن

پیش از این طه رمضانی – مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم تبیین زیست‌بوم ملی اشتغال گفته بود: پایگاه‌های مردمی اشتغال آفرین می‌توانند به عنوان پایگاه‌های اشتغال پایدار در قالب تعاونی عمل کنند و تعاونی‌های خدماتی در امر اشتغال جدیدترین نوع تعاونی برای ایجاد کسب و کار هستند.

در همین راستا محمد آذرپناه – مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران یکی از اهداف تاسیس پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب تعاونی را ارتقای سطح دسترسی ساکنان محلات به خدمات کارآفرینی و اشتغال عنوان کرده و معتقد است: از طریق این پایگاه‌ها نهادینه سازی مشارکت و همکاری مردم در جهت توسعه اشتغال محلات صورت می‌گیرد.

با توجه به تاکید دولت به مشارکت‌ مردم در اجرای سیاست‌های اشتغال در زیست بوم ملی اشتغال به عنوان برنامه محوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو خدمت در بخش اشتغال و تولید مورد انتظار است؛ یکی اتصال نیروی کار به کارفرما و دوم رونق و تقویت تولید در بخش مشاغل خانگی که با همکاری و مشارکت گروه‌های مردمی صورت می‌گیرد.

پیشتر تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران و قرارگاه اجتماعی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان تهران با هدف راه‌اندازی ۱۵۰ پایگاه مردمی اشتغال در شهرستان‌های استان تهران به منظور ترویج و ارائه خدمات اشتغال و کارآفرینی برای ساکنان محلات هدف به امضا رسیده بود.

مزایای تشکیل پایگاه‌های مردمی اشتغال

بی‌تردید نخستین گام در ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری، اشتغالزایی و انجام مشارکت و فعالیت‌های جمعی است. بر همین اساس استفاده از ظرفیت بالقوه محلات، روستاها، مساجد، خیریه‌ها، شهرداری‌ها، بسیج سازندگی، بهزیستی، کمیته امداد و دیگر سازمان‌های مردم نهاد به عنوان پایگاه‌های مردمی اشتغال در قالب گروه‌های جهادی و مردمی می‌تواند نقش سازنده و موثری در حل معضل بیکاری،‌ راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک و خلق فرصت‌های شغلی برای جوانان، زنان سرپرست خانوار و افراد جویای کار داشته باشد و موجب درآمدزایی، افزایش رفاه و ماندگاری مردم در روستا شود.

  قطعه باقی‌مانده آزادراه قزوین ـ رشت تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود