آخرین وضعیت راهآهن شلمچه – بصره
آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه – بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ بهخصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راهآهن میان دو کشور به مینروبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی – وزیر فقید راه و شهرسازی – دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.
درباره آخرین وضعیت راهآهن شلمچه – بصره، صالحی بهتازگی توضیح داد که مسیر راهآهن شلمچه – بصره پر از میدان مین است و پاکسازی این مسیر زمان زیادی میبرد. تاکنون بیش از ۱۶۰۰ مین در این مسیر کشف یا خنثی شده تا توانستیم حدود ۱.۵ کیلومتر ریل احداث کنیم؛ بعد باید زیرسازی و سپس روسازی انجام شده و ریلگذاری انجام شود تا بتوانیم وارد خاک عراق شویم.
به گزارش ایسنا، راهاندازی خط ریلی شلمچه – بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این سالها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، هیچگاه مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده بود.

مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: ما سه قسمت در این پروژه داریم؛ حدود ۱۶ کیلومتر مسیر ابتدایی است که باید مینروبی شود و طرف ایرانی دارد انجام میدهد، یک مسیر ۱۶ کیلومتری دیگر باقی میماند که تا اروندرود در میان بصره آنجا جزیره سندباد است و ما از روی این رود باید پلی را بزنیم که مشخصات ویژهای دارد و در قسمتی باید بازشو باشد؛ بعد از آنجا با توجه به نقشه جدیدی که راهآهن عراق به ما تحویل داده با طی مسافت کوتاهی وارد ایستگاه جدید در حوالی بصره خواهد شد و از آن جا هم متصل است تا کربلا.
انتهای پیام