بذرپاش همچنین در در حاشیه آیین شروع عملیات عمرانی بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور، فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران، گفت: امروز با همکاری شریک خارجی و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، عملیات اجرایی فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر در سال آغاز میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه پیشران پیشرفت کشور است، گفت: نقش وزارت راه و شهرسازی متفاوت است برای پیشبرد پیشرفت ایران. امروز در میان هر سفری که به کشورهای همسایه انجام میشود و هر مهمانی که به ایران میآید، کشوری نیست که از ظرفیتهای ترانزیتی ایران حرفی به میان نیاورد. از این رو از ابتدای حضور در این وزارتخانه پروژه «ایران راه» را تعریف کردیم که بسته توسعه زیرساختهای ترانزیتی و کریدوری ما در بخش نرمافزار و سختافزار، است.
وی ادامه داد: متراژی که برای این ترمینال هدفگذاری شده، ۴۱۰ هزار مترمربع است که ظرفیت فرودگاه امام را با احتساب ترمینال فعلی که شش میلیون مسافر در سال دارد، برنامه این است که ظرفیت این ترمینال را به میزان ۱۰ میلیون برسانیم و ظرفیت پنج میلیونی ترمینال سلام، به ۵۰ میلیون مسافر در سال میرسد.
وی خاطرنشان کرد: ترمینال فاز یک، شش میلیون ظرفیت مسافر دارد و برنامه توسعه داریم که تا اسفند ماه ظرفیت ترمینال موجود را به ۱۰ میلیون برسانیم؛ ترمینال سلام پنج میلیون ظرفیت مسافر دارد و امسال متفاوتتر از هر سال به زائران خدمترسانی کرد؛ فاز دو با ظرفیت ۳۵ میلیون و متراز ۴۱۰ هزار نفر هم در حال ساخت است که در مجموع با ظرفیت مسافر ۵۰ میلیون در فرودگاه امام خمینی مواجه هستیم؛ از این رو این پروژه یکی از زیرساختیترین پروژههای راهبردی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص توسعه ناوگان، متاسفانه کشور ما سالهای سال است که تحت تحریمهای سنگین نظام سلطه قرار دارد و تابآوری صنعت در این سالها افزایش یافته است، بسیاری از نیازهای تعمیراتی در داخل انجام میشود. برای ورود تعمیرات هواپیما مشکلات زیادی در گذشته داشتیم که برطرف میشود.
وی با اشاره به تلاش برای کاهش محدودیتهای پروازی از آسمان ایران، بیان کرد: با این کاهش محدودیتها، رکورد میزان پروازهای عبوری بعد از کرونا شکسته شد که پیام یک آسمان ایمن را به جهان میدهد همچنین توسعه ناوگان هوایی در دستور کار است و توسعه فاز دو فرودگاه امام، بزرگترین پروژه صنعت هوایی پس از انقلاب است؛ البته در تمام مدهای حملونقل ریلی هم پروژههای متعددی تعریف شده و در دستور کار است و ما در کنار همه زیرساختها، تمام توانهای دانشبنیان را در اختیار گرفتیم.
بذرپاش با بیان اینکه از بخش خصوصی دعوت میکنم در پروژه شهر فرودگاهی مشارکت داشته باشند و در این صورت این فرودگاه میتواند به هاب منطقهای تبدیل شود، اظهار کرد: فاز اول ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار اسفند سال آینده وارد مدار خدمترسانی میشود.
بذرپاش با بیان اینکه توسعه منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی(ره) در دستور کار است، گفت: با مشارکت بخش خصوصی در این شهر فرودگاهی، این فرودگاه را ظرف چهار سال آینده به یکی از هابهای اصلی در منطقه تبدیل خواهیم کرد که یکی از آرزوهای صنعت هوایی همواره این بوده و البته هنوز با این هدف فاصله داریم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این پروژه، بزرگترین پروژه هوایی در کشور پس از انقلاب است که با مشارکت شرکت چینی هاکان و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا انجام میشود. مبلغی که برای سرمایهگذاری در این پروژه دیده شده، بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است و فاز اول آن تا اسفند سال آینده به بهرهبرداری میرسد که همین فاز اول حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری طلب میکند و اقدامات مربوط به عملیات پروازی از جمله احداث باند انجام میشود و فازهای بعدی هم به مرور به اتمام میرسد.
بذرپاش با اشاره به توسعه ناوگان هوایی بیان کرد: یکی از زیرساختهای مورد نیاز برای کلانپروژه ایران راه، توسعه زیرساختهای صنعت هوایی است که توسعه فرودگاهی و ناوگان را میطلبد. همچنین برنامهای برای توسعه فرودگاه مهرآباد داریم و طرح توسعه سایر فرودگاههای کشور هم در حال انجام است.
بذرپاش با بیان اینکه احداث فاز دوم فرودگاه امام خمینی(ره) که سالهای سال منتظرش بودند، در راستای کلانپروژه ایرانراه است، افزود: امروز میدانیم که مشغول به چه کاری هستیم و اگر جایی سرعت کار مطلوب نیست و با کندی مواجه میشویم، به دلیل فضای کار است اما میدانیم چه اقدامی انجام میدهیم و اشکالی ندارد که به ما خرده میگیرند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای انعقاد این پروژه، چندین ماه مذاکره با شرکت هاکان انرژی چین داشتیم و در سفر معاون اول رییس جمهوری به چین، این پروژه به امضا رسید. در حوزه مسکن هم چند همکاری با چین داریم که بهمرور اخبار آن منتشر میشود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اخیرا در ملاقات با مقامات مسئول کشورهای خارجی به من گفته شده که خدا خواسته جاده ابریشم دوباره احیا شود و ما نباید تسلیم جوسازیها شویم و خواهیم دید که شاهراههای ایران، از شمال به جنوب و شرق به غرب، سرمایهای به اندازه نفت برای ایران به ارمغان خواهد آورد.
انتهای پیام