معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساختهای موجود حمل ونقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حملونقلی نیست، افزود: به عنوان کشوری که میتوانیم درآمد خوب و پایداری برای کشور از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساختهای ما هم برای داخل کشور و هم برای تراتزیت کم است. وضعیت جغرافیایی کشور ما بهنحوی است که زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور میکرد، همین حالا هم نزدیکترین، ایمنترین و راحتترین مسیرها از ایران میگذرد، اما ما باید کریدورهایمان را در مقایسه با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه ظرفیت افزایش بار در ایران شش برابر زیرساختهای فعلی است، گفت: زیرساختهای ما از جمله بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید توسعه پیدا کند. تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد که این موضوع در دولت سیزدهم هم مورد توجه است و برنامهها تعیین شده و به حضور مقام معظم رهبری هم رسیده است.
خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: این پروژهها شامل خط ریلی رشت – آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همچنین شیراز به بوشهر است. این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر میکند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش مییابد.
زیرساختهای حملونقل متناسب با خدمات نیست
عوارض آزادراهی در ایران بسیار پایین است
وی ادامه داد: همچنین برای سه آزادراه موافقتنامه اولیه انجام دادیم، آزادراه پردیس به هراز، همدان به کرمانشاه و ارومیه به تبریز. یک تفاهمنامه هم اتصال کارخانههای سیمان تامین به شبکه ریلی کشور بود.
وی درباره اظهاراتی مبنیبر بهرهبرداری زودهنگام از راهآهن اقلید یزد توضیح داد: در گذشته، سیاست به این صورت بود که یک فاز بهرهبرداری و یک فاز تکمیلی داشتیم، زیرا تفکر بر این بوده که وقتی پروژهای قابل تردد است، زودتر زیر ترافیک برود. در راهآهن یزد – اقلید، هم پنج ایستگاه ساخته شده و سه ایستگاه ساخته نشده بود، ارزش این مسیر ۲۰ هزار میلیارد تومن به ارزش امروز است و نباید استفاده از آن متوقف شود. اما در سال ۱۳۹۸ سیل سنگینی آنجا رخ داد که بسیاری از جادهها و مسیرها دچار اشکال شد. این مسیر هم به واسطه جدید احداث بودن و اینکه سیستم راهداری هم آنجا مستقر نبود، دچار اشکال شد و تکمیل آن کمی طول کشید.
تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل ادامه داد: گاهی منابع اعتباری برای تکمیل کل خط میدهند، اما ممکن است این روند طول بکشد. الان سیاست این است که حتما خطوط باید بهصورت کامل تکمیل شده باشد که البته هزینه بیشتری میطلبد و از آنجایی که منابع اعتباری هم ممکن است با تاخیر تزریق شود، زمان بیشتری هم مورد نیاز خواهد بود.
انتهای پیام