توسعه مدارس فنی‌وحرفه‌ای حمل‌ونقل با جدیت دنبال می‌شود/کاربرد فناوری‌های واقعیت مجازی در مدارس

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402102618461/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر حدادی هرندی در جلسه ارزیابی کتب درسی فنی و حرفه‌ای رشته حمل‌ونقل با اشاره با مشارکت ارزنده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ایجاد و توسعه مدارس فنی‌وحرفه‌ای حمل‌ونقل در کشور گفت: آموزش و پرورش در ۸ استان و ۱۱ هنرستان فنی‌وحرفه‌ای در حال تربیت ۴۹۰ دانش آموز ماهر و کارآمد در رشته حمل‌ونقل است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در این نشست تخصصی رؤسای بخش‌های پژوهشی روسازی، ایمنی حمل‌ونقل، لجستیک و مدیریت بحران، برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و مدیران آموزش، توانمندسازی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات دیدگاه‌های خود را نسبت به محتوای کتاب‌های بررسی شده ابراز داشتند و بر همکاری و مشارکت در بازنگری کتاب‌ها و ضرورت توسعه این رشته در کشور تاکید کردند.

توسعه مدارس فنی‌وحرفه‌ای حمل‌ونقل با جدیت دنبال می‌شود/کاربرد فناوری‌های واقعیت مجازی در مدارس

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در بدنه وزارت راه و شهرسازی از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی است که از طریق استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه این هنرستان‌ها در کریدورهای حمل‌ونقل و مراکز لجستیکی کشور، گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی علاوه بر ارزیابی و غنی‌سازی محتوای کتب درسی این رشته، در تربیت معلمان با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مشارکت خواهد کرد تا این رشته در تهران و سایر استان‌های کشور نیز توسعه یابد.

هرندی درخصوص محدودیت‌های برگزاری دوره‌های کارگاهی برای دانش‌آموزان، گفت: با استفاده از فناوری‌های شبیه‌سازی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌توان علاوه بر افزایش ایمنی دانش آموزان در محیط عملیاتی، توانایی آنها در مواجهه با محیط واقعی را ارتقاء داد.

  فرود اجباری هواپیمای ایرانی در مدینه

رقیه متحیرپسند، رئیس گروه حمل‌ونقل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این نشست با تشریح فرایند تدوین کتب درسی رشته حمل‌ونقل گفت: با شناسایی بیش از ۵۰۰ هزار شاغل در بخش حمل‌ونقل کشور، ۳۰ شغل در دو رسته متصدیان و سرپرستان حمل‌ونقل احصاء و بر اساس منحنی آموزشی، منحنی‌های یادگیری و میزان تکرار و سختی مطالب، محتوای مناسب با کمک خبرگان بخش علمی، کارفرمایی و بازارکار تهیه شده است که در حال بازنگری آنها متناسب با نیازهای بازار کار، فناوری‌های نوین و پیچیدگی‌های کار هستیم.

متحیرپسند با اشاره به چالش‌های توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای حمل‌ونقل، افزود: تغییر مدیران و عدم پایبندی به تفاهم‌نامه‌های مبادله شده به همراه عدم برخورداری مدارس از تجهیزات مناسب برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و عدم همکاری لازم در این زمینه و همچنین کمبود هنرجویان باعث شده است در سال تحصیلی جاری استان‌های خراسان شمالی، مرکزی و مازندران دانش‌آموز برای رشته حمل‌ونقل جذب نکنند.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص تسهیل اشتغال فارغ‌التحصیلان مدارس فنی و حرفه‌ای، گفت: به منظور توسعه کارآفرینی و بهره‌وری اقتصادی می‌توان از ظرفیت طرح سرباز ماهر ستادکل نیروهای مسلح استفاده کرد و فارغ‌التحصیلان ماهر مدارس فنی حرفه‌ای حمل‌ونقل را به عنوان امریه در پروژه‌های راه‌سازی و راهداری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان حمل‌ونقل به‌کار گرفت.