کارفرمایان اصول ایمنی در مجموعه‌های خود را رعایت کنند

به اذعان کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در مسیر ارتقای فرهنگ ایمنی و بهداشت کار،‌ کاهش نرخ آسیب‌های شغلی بوده است. بر همین اساس موضوع صیانت از نیروهای کار به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه بیش از ۲۵ هزار کمیته حفاظت فنی در سطح کشور و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر به منظور حفاظت از نیروی کار شکل گرفته است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112920457/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

کارفرمایان اصول ایمنی در مجموعه‌های خود را رعایت کنند

به گزارش ایسنا، مقوله بهداشت همواره به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی تأمین رفاه اجتماعی مطرح بوده و توجه به سلامت نیروهای کار در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است. کارشناسان معتقدند همکاری مناسب با بازرسان کار و پیگیری جدی تذکرها در جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از کار و رعایت اصول ایمنی توسط کارفرمایان موثر است. همچنین آموزش رمز اصلی پیشگیری از حوادث کار به شمار می‌رود و کارگاه‌ها باید رعایت نکات ایمنی و حفاظتی را در دستور کار قرار بدهند.

وی از ضرورت به صدا در آوردن زنگ هشدار به منظور هوشیاری مدیران کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و انبارهای نگهداری مواد قابل اشتعال و همچنین ارائه کنندگان خدمات عمومی نسبت به وقوع حریق خبر داد و تاکید کرد: وقوع چندین فقره آتش سوزی در برخی مراکز عمومی و درمانی، کارخانه‌ها و انبارهای محصولات قابل اشتعال در استان تهران باید به منزله یک هشدار جدی تلقی شود.

سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به حریق‌های اخیر در برخی کارخانه‌ها، انبارها و تولیدی‌ها، از کارفرمایان خواست تا درخصوص رعایت اصول ایمنی و پیشگیری،‌نصب تجهیزات لازم، اطفاء حریق و بیمه مجموعه‌های خود در برابر آتش سوزی جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشند.

  تداوم بارش‌های سیل‌آسا در چند روز آینده و گسترش آن به سایر استان‌ها

پیش از این معاون روابط کار وزارت کار از وجود یک میلیون کارگاه فعال زیر ۱۰ نفر نیروی کار در کشور خبر داده و گفته بود: ۴ درصد از تولید ناخالص کشورها در سال برای حوادث کار و بیماری‌های شغلی هزینه می‌شود که این عدد در ایران قابل توجه است.

در همین راستا، محمد آذرپناه ـ سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ـ ضمن اشاره به حریق‌های اخیر در برخی کارخانه‌ها، انبارها و تولیدی‌ها، از کارفرمایان خواسته تا در خصوص رعایت نکات و اصول ایمنی و پیشگیری،‌ نصب تجهیزات لازم، اطفاء حریق و بیمه مجموعه‌های خود در بربار آتش سوزی دقت و جدیت بیشتری داشته باشند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، وقوع آتش سوزی و حریق را یکی از حوادث محیط کار برشمرد که آثار مخربی بر جامعه کار و تولید دارد و از کارفرمایان خواست با رعایت اصول ایمنی در کارگاه‌ها با هزینه کمتر از این قبیل حوادث که علت اصلی وقوع آنها عدم آموزش مناسب نیروی کار و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است، پیشگیری کنند.به اعتقاد آذرپناه یکی از حوادث محیط کار که آثار مخربی بر جامعه کار و تولید و پیشرفت اقتصادی دارد، وقوع آتش سوزی و حریق است و کارفرمایان می‌توانند با رعایت اصول ایمنی در کارگاه‌ها با هزینه کمتری از این قبیل حوادث که علت اصلی وقوع آنها عدم آموزش مناسب نیروی کار و عدم استفاده کافی از مسئولین ایمنی در مجموعه‌ها و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است پیشگیری کنند.

آمارهای جهانی نیز گویای آن است که بر اثر وقوع حوادث ناشی از کار به طور متوسط سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فوت می‌شوند. به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین پیامد صیانت از نیروی کار، ارتقای رشد و بهره‌وری در بنگاه است که بستر حمایت از پایداری مشاغل و حفظ اشتغال در واحدها را فراهم می‌کند.

  آپارتمان‌های ۳۰ متری به درد بازار مسکن می‌خورند؟

به دنبال الحاق ایران به مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی سازمان جهانی کار، آیین‌نامه مقاوله‌نامه از هجدهم بهمن‌ماه امسال به اجرا درآمد که به موجب آن کلیه کارکنان در تمامی مشاغل کشور و در تمامی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی، مشمول مقاوله‌نامه و ملزم به رعایت ایمنی و بهداشت شغلی شدند. با اجرای مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی، فضای سالمی برای محیط و نیروی کار فراهم شده و با کمک شرکای اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط مسیر کاهش بیماری‌های شغلی هموار می شود.

مطابق ماده ۱۴۷ قانون کار نیز دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده آنها فراهم سازد.

به گزارش ایسنا، یکی از مطالبات مهم جامعه کارگری و کارفرمایی، ارتقای ایمنی به منظور کاهش حوادث ناشی از کار است و وزارت کار در دولت سیزدهم اقدامات موثری در زمینه کاهش حوادث ناشی از کار، گسترش آموزش و رعایت نکات ایمنی در پیش گرفته که منجر به کاهش آمار تلفات و حوادث ناشی از کار شده است.

در قانون کار ایران اهمیت رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار مورد تاکید قرار گرفته است؛ به نحوی که بر اساس تبصره یک ماده ۹۶ قانون کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه ریزی، کنترل، ‌ ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.