در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره یک که در تاریخ ۲۲ خرداد منتشر شد ضمن عرض تسلیت مجدد به خانوادههای داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱ ، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام میشود:
به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان از شرکت راهآهن،اطلاعیه شماره دو کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد صادر شد.
به منظور بررسی میدانی، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوستهای مورد بررسی قراردادند.
در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستمهای نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال شده است.
همچنین در این خصوص عوامل دیگری که میتوانست از وقوع سانحه جلوگیری کند احصاء شد که به شرح ذیل اعلام میشود:
عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری؛ انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی؛واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران برخلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران، اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت، عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده ( تابلوهای تقلیل سرعت ) و هم چنین عدم یادآوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد عنوان شده است.
کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد میکند بمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیتها اقدام شود.