به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، «محمد محمدی بخش» امروز (شنبه) در نشست خبری مربوط به مراسم حج ۱۴۰۱، در پاسخ به سوال مجله خبری راه و ساختمان درباره وضعیت ایمنی پروازهای حج گفت: ناوگان ۶۰۰-۳۰۰ و ایرباسهای ۳۱۰ برای عملیات حج امسال درنظر گرفته شده است و اگر در جریان عملیات حج نیاز به تامین قطعات داشته باشیم، سایر ایرلاینها همراه ما خواهند بود.
محمدی بخش تاکید کرد که مبنای انجام پروازها« ایمنی » است و همه پروازها با تایید استاندارد و با صدور مجور انجام میشود.
به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم حج امسال از هواپیمایی جدید خریداری شده استفاده نخواهد شد و هواپیماهای موجود ایران ایر، عملیات حج را برعهده دارند.
وی درباره فرسودگی ناوگان هوایی ایران و خطر مربوط به ایمنی گفت: در حوزه استاندارد هوایی کلمه «ناوگان فرسوده» معنی ندارد، در مراسم حج امسال ناوگان با استاندارد لازم پرواز میکند .
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت بلیت پروازهای حج امسال با همان نرخ قرارداد سال ۹۸ بین ایران ایر و سازمان هواپیمایی بسته شده است و بر اساس نرخ دوسال پیش پرواز رفت و برگشت حجاج همان مبلغ ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه پشتیبانی پروازهای حج توسط کدام ایرلاین انجام میپذیرد نیز گفت: پروازها توسط هما انجام میشود اما از ظرفیت سه ایرلاین قشمایر، ایران ایرتور و معراج برای پشتیبانی و استفاده از ظرفیت آنها استفاده میکنیم.
وی توضیح داد: این درحالی است که پروازها یکسرخالی انجام میشود و هواپیما در عملیات رفت حجاج خالی بازگشته و در عملیات بازگرداندن حجاج نیز از مبدأ خالی به عربستان سفر میکند.
قیمت بلیت حج سال ۱۴۰۱ با نرخ دوسال پیش
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی فعلاً عربستان هیچ شرکتی به غیر از ایرانایر را برای عملیات حج قبول نکرده است اما پیشبینیهای ثانویه برای تغییر نوع پشتیبانی داریم. بدین صورت که هواپیمایی قشمایر، شرکت معراج و ایرتور اعلام آمادگی کردهاند تا در حوزه تأمین قطعه هواپیما و پشتیبانی در صورت نیاز خدمات ارائه کنند. همچنین برنامهریزی کردهایم در عربستان سوخت دریافت نکنیم.
رییس سازمان هواپیمایی گفت: ۱۶۰ هواپیمای فعال داریم که اجازه پرواز دارند، این درحالی است که مجموعه ناوگان شامل ۴۰۰ هواپیما است اما فقط ۱۶۰ هواپیما اجازه پرواز ایندارند.