وی افزود: با توجه به بالا بودن آمار جانباختگان تصادفات نیازمند کار فرهنگی بهویژه در روستاها هستیم زیرا آمار جانباختگان در حوزه روستایی خراسان جنوبی نیز نسبت به میانگین کشور بالا است.
وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه یک نفر بر اثر رانندگی در استان فوت میکند گفت: ۴۱ درصد افراد در بیمارستان و ۵۹ درصد در صحنه فوت میکنند که نیاز است ترومای بیمارستانی فعالتر شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تکمیل باند دوم در کریدورهای اصلی استان را از راهبردهای مهم برای کاهش تصادفات برشمرد و گفت: از طرفی تلاش میشود که مراکز شهرستانها به شبکه بزرگراهی استان متصل شوند.
رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر اینکه کارآمدی دوربینها افزایش یابد گفت: ۶ دستگاه دوربین در سطح استان از سه سال قبل نصب شده ولی زیرساخت برق آن فراهم نیست در صورتی که اگر دوربینهای موجود فعال و پیامکهای آنی ارسال شود اثرگذاری خوبی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با فعال شدن این زیرساخت میتوان ۱۰ کیلومتر افزایش سرعت در استان را کاهش داد.
وی با بیان اینکه ۳۱ نقطه حادثهخیز در استان خراسان جنوبی مصوب شده است گفت: سه نقطه در دست اجرا و ۱۳ نقطه باقی مانده، ۶۲ نقطه حادثهخیز هم با کمک پلیس راه شناسایی و به تهران پیشنهاد شده است که باید مصوب شود تا بتوانیم اعتبارات ملی را پیگیری کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه توجه ویژه استاندار منجر به ارایه خدمات خوبی در حوزه راهها شده است گفت: با این وجود در حوزه راه استان عقبماندگی مزمن دارد که نیازمند پیگیری در سطوح ملی هستیم.
وی با اشاره به کمبود چرثقیلهای سنگین در خراسان جنوبی افزود: در تصادفات با خطر بالا بهویژه مواد حامل سوخت گاهی شاهد مسدود شدن طولانی مدت جاده هستیم لذا مدیریت بحران استان باید هماهنگیهای لازم را برای حل این مشکلات انجام دهد.
تعویض تابلوهای هدایت مسیر در مرکز استان
جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به نصب ۶۳ دوربین ثبت تخلف در راههای استان گفت: افزایش تردد خودروهای سنگین و بالا بودن میانگین سرعت از میانگین کشوری جزو مهمترین مشکلات تصادفات در جادهها است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا افزود: این طرح از ابتدای دی ماه شروع میشود و در صورتی که کامیونی حفاظ جانبی داشته باشد از خدمات مراکز معاینه فنی یا تعویض پلاک نمیتواند استفاده کند.
بهی با بیان اینکه برای تکمیل پوشش جادهای استان به تلفن همراه نیازمند ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم افزود: طی یک سال آینده تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان زیر پوشش تلفن همراه قرار میگیرند.
وی گفت: حمل سوخت قاچاق از دیگر مشکلات استان بوده که علیرغم اقدامات سختگیرانه باز هم ۱۴ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.
پوشش ۹۵ درصدی تلفن همراه در جادههای اصلی
وی با تاکید بر اینکه فوت در صحنه هم به سرعت وابسته است افزود: متوسط کشوری فوت در صحنه ۵۲ درصد و در خراسان جنوبی ۵۹ درصد بوده که ناشی از شدت تصادفات است.
شهردار بیرجند با اشاره به تدوین برنامه جامع کاهش تصادفات در استان گفت: هدف این برنامه کاهش سالانه ۱۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی است که در افق پنج ساله اجرایی خواهد شد.
وی یادآور شد: استفاده از دوربینها در استان خراسان جنوبی شرایط خوبی ندارد و نیازمند پیگیریهایی در مرکز است.
سردار مومنی عنوان کرد: سال گذشته شاهد افزایش ۱۶ درصدی تصادفات در استان بودیم که با توجه به شرایط کرونا و کاهش تردد در سال ماقبل قابل پیشبینی بود، اما آنچه در هفت ماه امسال رقم خورد، حدود ۲۶.۵ درصد افزایش فوتی ناشی از تصافدات را در خراسان جنوبی شاهد هستیم.
رئیس پلیس راه کشور بر تکمیل سایتهای تلفن همراه در جادهها تاکید کرد و گفت: ظرفیتهای استانی که به نوعی کاربر جادهای محسوب میشوند باید به کار گرفته شوند.
وی با اشاره به احداث ۵۰ کیلومتر باند دوم در سال گذشته گفت: با پیگیریهای شخص استاندار توانستیم از محل سفر رییس جمهور ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی دریافت کنیم که این موضوع در کاهش تصادفات نوروزی هم نقش مهمی داشت.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: میتوانیم برخی نقاط را با اجرای سایتهای روستایی پوشش دهیم و مسیر منتهی به مرز ماهیرود ۲ نقطه فاقد پوشش دارد که اجرای ۲ سایت پیشبینی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی از شروع عملیات زمستانه راهداری در ۲۶ آذر خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۸۱ کیلومتر روکش آسفالت انجام شده اما با پشتیبانی استاندار و معاونت عمرانی استانداری در تخصیص اعتبارات امسال از ابتدای امسال ۵۰۰ کیلومتر روکش انجام دادهایم و ۱۰ هزار تن قیر دریافت شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح اقدام ایمنی برای مراقبت از کودکان گفت: در این راستا فرهنگسازی، کلاسهای آموزشی، تهیه و پخش موشن گرافی در فضای مجازی، نصب بنرهای هشداری، استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی برای آموزش به دانشآموزان انجام شده است.
به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، سردار حسن مومنی عصر سهشنبه در نشست ستاد راهبری تصادفات استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: پیامدهای اجتماعی تصادفات بخصوص در مورد جوانان خیلی زیاد است و قابل محاسبه نیست لذا هر کاری در زمینه کاهش تصادفات انجام شود، باز هم کم است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا به بالا بودن آمار واژگونی خودرو و تصادف موتورسواران در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این آمارها نگران کننده است اگرچه هماهنگی خوبی بین دستگاههای مسئول مشاهده میشود.
مصطفی بهی گفت: در برخی نقاط پوشش شبکه برق را نداریم لذا ایجاد سایت همراه با مشکل رو به رو است اگرچه میتوان با انرژی خورشیدی سایت راهاندازی کرد اما هزینهها افزایش مییابد.
وی افزود: ۴۵ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد و مرکز استان نیازمند توجه ویژه در این خصوص است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی تصادفات منجر به فوت در جادههای اصلی گفت: در برخی محورها که عمدتا تردد مسافران بومی است افزایش تصادفات نگرانکننده است.
سردار مومنی اظهار داشت: این آمار در کشور هشت درصد و در استان خراسان جنوبی ۲۰ درصد است که نیاز به توجه دارد.
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی اظهار داشت: از همین رو این استان جزو نقاط هدف و اولویت برنامههای پلیس راهور برای کاهش تصادفات است.
رئیس پلیس راه کشور سرعت بالا را از عوامل بروز و شدت تصادفات ذکر کرد و گفت: متوسط سرعت خودرو در استان خراسان جنوبی ۸۹ کیلومتر و در کشور ۷۹ کیلومتر است و این افزایش سرعت باعث شده تصادفات شدت بیشتری داشته باشد لذا با آمار بالای فوتی مواجه هستیم.
وی متوسط پیشرفت فیزیکی احداث باند دوم در ۲ کریدور اصلی استان را بالای ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: اما ۱۶ درصد کریدور ماهیرود معادل ۲۰۰ کیلومتر باند دوم احداث شده در صورتی که این محورها کانونهای بحرانی در حوزه تصادفات هستند.
وی تبدیل آبنما به پل را اقدام مهمی برای ایمنی جادهها عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی اولین استانی است که خط وسط جادههای دوطرفه شیار لرزاننده احداث کرد و در تصافدات رخ به رخ خیلی تاثیرگذار بوده است.
وی گفت: ۳۶۳ کیلومتر راه هم در برنامه سه ساله تا سال ۱۴۰۵ دوبانده میشود که الان پیشرفت آن ۲۵ درصد است.
همچنین شهردار بیرجند با اعلام اینکه بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری هزینه شده است گفت: تعویض تابلوهای هدایت مسیر در مرکز استان با استانداردهای لازم انجام شده که برای ۱۵ سال شهر را بیمه میکند.
تکمیل باندهای دوم خراسان جنوبی نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است
وی بر استفاده از ظرفیت معادن استان در ایمنسازی جادهها تاکید کرد و گفت: همچنین تمامی کامیونهای با عمر بالای پنج سال باید حفاظ جانبی نصب کنند تا شاهد برخورد تصادفات شدید نباشیم.
میانگین سرعت در خراسان جنوبی از متوسط کشوری بالاتر است
وی گفت: در بخشی از استان به سمت خور و بیابانک هم ۲۰ کیلومتر فاقد پوشش داریم که سایت برای آن پیشبینی شده است همچنین در حوزه نهبندان به سمت دهسلم یک نقطه فاقد پوشش داریم و خراسان جنوبی باید از حیث اعتباری خاص دیده شود.
مهدی بهترین اظهار داشت: از آنجایی که دچار کمبود شدید اعتبارات هستیم از محل ماده ۲۳ در سال ۹۹ حدود هشت میلیارد تومان سهم بیرجند بوده و سال گذشته هم ۱۲ میلیارد تومان اما از مجموع آن ۴۵۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تصادفات به خاطر توجه نکردن به جلو، تخطی از سرعت مجاز و رعایت نشدن حق تقدم بوده نیازمند نصب دوربینهای ثبت تخلف در محورهای مختلف هستیم.
سردار مومنی با اشاره به هدفگذاری سه پاسگاه در خراسان جنوبی برای تمرکز برنامههای کاهش تصادفات اظهار داشت: در بحث مدیریت ترافیک باید از فناوریهای نوین استفاده کرد چون روشهای سنتی جوابگو نیست.
کاهش واژگونی با اصلاح شیب شیروانی
وی یادآور شد: اصلاح نقاط حادثهخیز، توسعه باندهای دوم، ایستگاههای بین راهی، پایش تصویری برون و درون شهری در کاهش تصادفات تاثیرگذار خواهد بود.
برخی مسیرها ایمن نیست
آمار بالای تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی
افزایش ۱۹ درصدی تصادفات منجر به فوت در خراسان جنوبی
سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به وضعیت تصادفات در محور زاهدان به مشهد افزود: ۹۲ نفر معادل ۴۱ درصد متوفیان در محور مشهد – زاهدان فوت کردهاند لذا بیش از دو سوم متوفیان حوادث رانندگی امسال در این محور بودهاند.