آغاز به کار فاز دوم رصد و پایش اشتغال کشور

مرتضوی در پایان با بیان اینکه نبرد حاکم بر جهان نبرد رسانه‌ای است، تصریح کرد: شبکه‌های مخابراتی مهم‌ترین زیرساخت نبرد رسانه‌ای هستند. شرکتهای مخابراتی ما از دانش فنی مطلوبی برخوردارند ولی باید تلاش کنند برد بین المللی خود را افزایش دهند و ما از آنها می‌خواهیم که بستر داخلی افزایش پهنای باند و بستر خارجی آن را فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، سیدصولت مرتضوی در حاشیه بازدید از مرکز پایش اشتغال کشور اظهار کرد: اشتغال بیت الغزل رشد اقتصادی و آرامبخش زندگی خانواده‌هاست و اساساً تشخص آور است و به زندگی ثبات و به انسان‌ها شخصیت می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از ۳ ماهه اول ۱۴۰۱ تا ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۷ هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده که این اشتغال به رشد اقتصادی کمک کرده است. با توجه به گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی پس از یک دهه رکود، در این دولت به رشد اقتصادی ۳.۵ تا ۴ درصد رسیدیم و در سال ۱۴۰۲ در مهار نرخ بیکاری وارد کانال ۷ درصد شدیم که موجب امیدواری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این رصد به سه شیوه صورت می‌پذیرد: شیوه اول ثبت اولیه و خود اظهاری است. شیوه دوم ارتباط پیامکی و شیوه سوم تماس تلفنی است که با فرد کارجو از طریق مرکز پایش برقرار می‌شود و صحت سنجی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اصل کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم به لحاظ ملی، ایجاد و توسعه و پایداری مشاغل در زیست بوم ملی اشتغال و کمک به رونق معیشت مردم است. به عنوان پلتفرم تنظیم‌کننده و تسهیل‌کننده ارائه خدمات به جویندگان کار عمل می‌کنیم و قسمت‌هایی که قرار است برای شکل‌گیری بهتر زیست بوم ملی اشتغال خدمت رسانی کنند نظیر بانک‌ها و بازار سرمایه، مراکز مشاوره، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های ثبت، در این جریان کمک کنند. امیدواریم با استفاده از داده‌های موجود به توسعه پایدار مشاغل در کشور کمک کنیم. دستاوردهای مهم این طرح برای وزارت کار تولید کلان داده است و از طریق این داده‌ها می‌توان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها اثرگذار بود.

  دستمزد عامل اصلی تورم نیست/خواسته جامعه کارگری کنترل و مهار تورم است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشتغال را حق همه مردم دانست و گفت: از حقوق اساسی و تضمین شده آحاد مختلف جامعه بسترسازی برای اشتغال است و دولت سیزدهم در سنوات مختلف منابع متنابهی را از محل‌های مختلف به این منظور پیش‌بینی کرده که در تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دیده شده و در بودجه سال آینده نیز برقرار است. همچنین تسهیلات تکلیفی و کمک‌های فنی اعتباری در این زمینه به کمک خواهند آمد و بحث اشتغال را تقویت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز دوم طرح رصد و پایش اشتغال وزارت کار، محمود کریمی بیرانوند ـ معاون اشتغال وزیر کار نیز اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و استان‌ها می‌توانند به شکل لحظه‌ای و برخط عملکرد اشتغال خود را از طریق سامانه رصد اشتغال مشاهده کنند.از افتخارات دولت سیزدهم این است که در بحث اشتغال به طور شفاف عمل می‌کند بنابراین اگر می‌گوییم که یک میلیون شغل در سال گذشته ایجاد شده است با سیستم سختگیرانه و بر اساس اطلاعات و آمار دقیق و شفاف بوده است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در مراسم آغاز به کار فاز دوم طرح رصد و پایش اشتغال کشور،‌ میزان صحت سنجی در سامانه رصد اشتغال را بیش از ۷۵ درصد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در جریان بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتاعی از مرکز پایش اشتغال کشور، از کتاب اشتغال ۱۴۰۱ رونمایی و تفاهم‌نامه فاز دوم طرح رصد و پایش اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی امضا شد.

حسین ملازاده  – مدیرعامل اپراتوری که به عنوان اپراتور اشتغال کشور و پلتفرم تنظیم‌کننده و تسهیل کننده ارائه خدمات به کارجویان معرفی شد، نیز در این مراسم گفت: پیش بینی ما این است که با امضای این تفاهم‌نامه در سال اول طرح یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر ثبت شده داشته باشیم و ۱۰ درصد آن یعنی ۱۵۰ هزار نفر را مشاوره بدهیم و بعد از سه سال به ثبت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و نزدیک به یک میلیون مشاوره دست پیدا کنیم.

  ویدیو / اتوبوس‌ها در پایانه مرزی مهران در انتظار زائرین

مرتضوی میزان صحت سنجی در سامانه رصد اشتغال را بیش از ۷۵ درصد ذکر کرد و گفت: معدل صحت‌سنجی ما موید ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی در سال است که خوشبختانه سایر مراکز هم اطلاعات ما را تایید می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082921504/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال است و رئیس جمهور در آغاز دولت بحث ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی را تبیین کرد که امروز بالغ بر یک میلیون شغل سنواتی ایجاد شده است. با همکاری تنگاتنگ میان معاونت اشتغال وزارت کار و شرکت اپراتور مجری طرح پایش اشتغال، بحث صحت سنجی آمار اشتغال ایجادی تقویت و تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده مشخص می‌شود.

آغاز به کار فاز دوم رصد و پایش اشتغال کشور