آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح آبرسانی به ساوه از سد کوچری

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حرکت کشور در حوزه نهضت آبرسانی قابل توجه بوده و پروژه های متعددی در سراسر کشور تعریف شده و در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی نیز گفت: طرح آبرسانی از سد کوچری برای شهرستان های محلات، دلیجان و خمین انجام شده و عملیات اجرایی این طرح در ساوه به طول ۱۳۰ کیلومتر در حال اجراست.

وی افزود: تاکنون ۳۰ کیلومتر از این طرح اجرایی شده و برای حدود ۱۰۰ کیلومتر در فاز دوم، عملیات اجرایی آن از سرگرفته می شود و دو هزار میلیارد تومان قرارداد پایه اعتبار است.

ایسنا/مرکزی عملیات اجرایی فاز دوم طرح آبرسانی به ساوه از سد کوچری آغاز شد.

حجم ذخیره آب سد کوچری ۲۰۷ میلیون مترمکعب است. کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می‌کنند.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار استان مرکزی  چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه که در مجاورت کارگاه این پروژه ملی در منطقه سلفچگان برگزار شد، افزود: این پروژه به جهت آبرسانی بی نظیر و بزرگترین پروژه عمرانی استان مرکزی است که نگرانی های حوزه آب در شهرستان ساوه را برطرف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان ساخته شده است.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به “قمرود” از سه قسمت عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آبرسانی به ساوه مطالبه جدی شهروندان این شهرستان است و خوشبختانه در طول سه سال اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در روند اجرای این پروژه صورت گرفته است.

  آمادگی ایران برای انعقاد قرارداد بلندمدت با هند برای توسعه بندر چابهار/ هند: چابهار را به یکی از بنادر مهم جهان تبدیل می‌کنیم

وی با بیان اینکه آب، زیرساخت اصلی توسعه است، گفت:  با تخصیص اعتبار و تامین این زیرساخت، زمینه توسعه این شهرستان با مزیت صنعتی و کشاورزی فراهم خواهد شد. در اجرای این طرح از بهترین ماشین الات و تجهیزات آبرسانی استفاده خواهد شد.

آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح آبرسانی به ساوه از سد کوچری

محمدجواد عسکری افزود: در حوزه انتقال آب به همدان و سنندج اقدامات خوبی صورت گرفته و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام در بسیاری از نقاط کشور تنش های آبی برطرف شده است.

وی خواستار نامگذاری این طرح آبرسانی به نام سردار شهید چمران به عنوان افتخار شهرستان ساوه و استان مرکزی شد و افزود: بخشی از آزادراه ساوه همدان نیز به نام شهید چمران مزین خواهد شد.

سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه به میزان ۴۴۴ لیتر بر ثانیه است که ۳۳۵ لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه و ۶۵ لیتر بر ثانیه سهم روستاهاست و ۴۴ لیتر به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

مهدوی صفت، معاون فنی هلدینگ قرارگاه خاتم الانبیا نیز گفت: این قرارگاه در ادامه خدمت رسانی به کشور، پروژه انتقال آب از سد کوچری به ساوه را اجرا خواهد کرد که بزرگترین افتخار است.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است.

وی تصریح کرد: در مصرف آب مورد نیاز باید فرهنگ سازی کرد تا بیش از این سفره های زیرزمینی دچار مشکل نشوند و کشور با پدیده فرونشست مواجه نشود.

  وزیر بنادر و کشتیرانی هند وارد فرودگاه کنارک شد

عزت اله آمری افزود: این پروژه برای ساوه حائز اهمیت است و نیاز مصرف آبی این منطقه را به دلیل مزیت صنعتی و کشاورزی را برطرف خواهد کرد.

هدف از احداث این سد اجرای طرح انتقال ۱۸۲ میلیون متر مکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان و نیز تخصیص مقداری از آب انتقال یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت بالاست.

حجت‌الاسلام محمد سبزی افزود: به دلیل وقفه ایجاد شده در ادامه اجرای این طرح در سفر هیات دولت به استان مرکزی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و امیدواریم با تخصیص کامل اعتبارات توسط پیمانکار که برنده مناقصه شد این پروژه هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402033120850/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%AF-%DA%A9%D9%88%DA%86%D8%B1%DB%8C

وی با بیان اینکه امیدواریم این طرح در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد، گفت: این طرح به جهت اهمیت در ردیف مهمترین طرح های آبرسانی است و پیمانکار آن که از موفق ترین مجریان طرح های ملی است متعهد شده که آنرا زودتر از موعد به بهره برداری برساند.