اقدامات موثر دولت در حمایت از کارآفرینان و اشتغال فارغ التحصیلان

به گزارش ایسنا، در حال حاضر آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروهای آماده به کار کشور ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سرمایه‌های انسانی را بیش از پیش نشان می دهد.

به گفته وی، سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کارآفرینان و مردمی قرار گرفت که قصد فعالیت اقتصادی در حوزه تولید داشتند و به طور ویژه برای بخش دانش‌بنیان اعتبارات خوبی دیده شد. امسال هم در بخش دانش بنیان به تنهایی ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع قرض الحسنه با نرخ سود ۴ درصد درنظر گرفته شده و تلاش این است که تسهیلات آسان و ارزان به دست کارآفرینان برسد.

دولت سیزدهم با درک موضوع بیکاری جوانان و رفع دغدغه اشتغال، تامین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور دانسته و بر همین اساس وزارت کار را مامور راه‌اندازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی در حوزه اشتغال، گردآوری آمار شاغلان و بیکاران و رصد بازار کار کرده است.

مدیر کل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرده و می‌گوید: ۹۷ درصد مجوزهای کسب و کار در درگاه ملی مجوزها قابل دستیابی است. طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مجوزهای کسب و کار را آسان کردیم و در درگاه ملی مجوزها، مجوزهایی که قبلا به سختی واگذار می‌شد اکنون به آسانی در دسترس است و نیازی نیست که برای گرفتن مجوز یک فرد خاص را ببینیم و این مساله به بهبود فضای اشتغال کمک کرده است.

  مرتضوی: جلسه ویژه وزارت کار برای «ساخت یک میلیون مسکن کارگری»برگزار می‌شود
رستم‌پور تامین مالی را یکی از برنامه‌هایی عنوان کرد که دولت برای کمک به فضای کسب و کار درنظر گرفته و از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه مختص بخش دانش بنیان خبر داد.

او یکی از علل بیکاری را عدم همخوانی و تطبیق تحصیلات با صنعت دانسته و می‌گوید: باید بخش خصوصی و کارآفرینان در این حوزه وارد شوند تا با توجه به نیاز بازار و صنعت کشور، فارغ التحصیلانی کارآمد پرورش دهیم و جذب آنها در فعالیت‌های اجتماعی گسترش یابد.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران روند بیکاری طی دو سال گذشته کاهشی بوده اما آمارها در حوزه زنان و جوانان چیز دیگری می‌گوید؛ چنانچه قاسم رستم‌پور – مدیر کل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این مطلب می‌گوید: با وجود آنکه آمارها از کاهشی بودن نرخ بیکاری طی دو سال گذشته خبر می‌دهند ولی در حوزه جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شرایط اینگونه است که به ازای هر ۱۰ نفر بیکار ۴ نفر تحصیلکرده هستند.

اقدامات موثر دولت در حمایت از کارآفرینان و اشتغال فارغ التحصیلان

رستم‌پور درعین حال به برنامه‌ها و اقدامات دولت برای اشتغالزایی جوانان و کارآفرینان اشاره کرده و می‌افزاید:خوشبختانه منابع و امتیازاتی برای کارفرمایانی که فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کنند، در نظر گرفته شده و آزمون‌هایی هم توسط دستگاه‌های اجرایی با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌شود.

از هر ۱۰ نفر بیکار ۴ نفر تحصیلکرده‌اند!

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند در شرایط حاضر برای ایجاد فرصت‌ اشتغال جوانان جویای کار و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان، شیوه‌های جدیدتر و به‌روزتر را در پیش گرفت. در برنامه هفتم توسعه رشد اشتغال ۳.۹ درصد سالانه معادل یک میلیون شغل هدفگذاری شده و دولت مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در ۳۱ استان کشور درنظر گرفته است.

  آخرین وضعیت ترافیک در جاده کندوان و آزادراه تهران شمال

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082215961/%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، مانع‌زدایی و پشتیبانی از اشتغال، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای کارآفرینان و مجموعه‌های دانش بنیان و پیش‌بینی مشوق‌هایی برای کارفرمایان جهت جذب فارغ التحصیلان از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های دولت در جهت اشتغالزایی جوانان، دانش آموختگان و کارآفرینان بوده است.

در سالهای اخیر بیکاری یکی از چالش‌های مهم بوده که پیامدهای آن به طور فزاینده و قابل توجهی بر ازدواج، مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار بوده است، از این رو کارشناسان تاکید دارند که مسئولان و متولیان امر و دستگاه‌های حاکمیتی باید بیش از پیش به منظور تحرک بخشی به بازار کار و اشتغالزایی جوانان و دانش آموختگان ورود کنند.

در دسترس بودن ۹۷ درصد مجوزهای کسب و کار