بررسی زوایای توسعه حمل‌ونقل برای پیشرفت کشورها

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل با بیان اینکه حمل‌ونقل هوایی باید توسعه پیدا کند، اظهار کرد: درباره فرودگاه‌ها اگرچه تا چندین سال نیاز به احداث فرودگاه جدید نداریم اما برای ارتقای فرودگاه‌های مورد نظر باید تلاش کنیم تا تاسیسات و تکنولوژی آن‌ها به‌روز شود.  

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث پیشرفت کشورها می‌شود، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل باید توسعه پیدا کند، گفت: اتوبوس‌های برون شهری خیلی فرسوده شده‌اند و باید نوسازی شوند، ناوگان کامیون‌ها و تریلی‌ها هم نیاز به نوسازی و رعایت استانداردهای بین‌المللی دارند. همچنین خودروهای مسافری بین شهری نیاز به نوسازی دارند که می‌توانند باعث کاهش مصرف بنزین شوند.

وی درباره توسعه حمل‌ونقل دریایی نیز توضیح داد: توسعه بنادر و توسعه تجارت با کشتی باید طبق برنامه پیش برود؛ ازجمله اینکه بندر چابهار باید با کمک سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کشورهایی نظیر هند و چین انجام شود، همچنین بندر مکران تاکید مقام معظم رهبری را دارد و باید توسعه پیدا کند. سایر بنادر کشور هم نیاز به توسعه دارند، زیرا ما به واسطه جغرافیایمان به دریاهای آزاد دسترسی داریم و باید از این امکان استفاده کنیم. بدین منظور خرید و ساخت کشتی‌ها نیز باید مورد پیگیری ویژه قرار گیرد.  

بررسی زوایای توسعه حمل‌ونقل برای پیشرفت کشورها

نادی با تاکید بر توسعه ناوگان هوایی همراه با خرید هواپیماهای نو و دست‌دوم سالم، اظهار کرد: باید سعی کنیم با دور زدن تحریم‌ها به خرید هواپیما اقدام کنیم، همچنین می‌توان هواپیمای زیر پنج سال از کشورهای همسایه خرید. البته ما هر هواپیمایی نمی‌توانیم بخریم و باید با توجه‌به آب و هوای کشور به خرید اقدام کنیم، همچنین باید سعی کنیم از یک مدل هواپیما خریداری شود. چون خرید از شرکت‌های مختلف به نگهداری خاص و آموزش تکنسینن‌های مناسب نیاز دارد.

  عرضه بلیت قطار توسط ۲ هزار آژانس مسافری و ۲۵ سایت اینترنتی
خشایار نادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیشرفت بسیاری از کشورها در توسعه حمل‌ونقل است، گفت: مدل‌های مختلف حمل‌ونقل کشور به‌صورت زنجیره به هم پیوسته‌اند و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث پیشرفت کشورها می‌شود، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های کشور است. حمل‌ونقل برون‌شهری‌ شامل توسعه حمل‌ونقل ریلی، زیرساخت‌های جاده‌ای؛ افزایش ناوگان حمل‌ونقل؛ توسعه حمل‌ونقل هوایی و توسعه بنادر می‌شود.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل ادامه داد: حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور وجود دارد که طبق برنامه‌های توسعه باید به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش پیدا کند. حمل‌ونقل ریلی چند مزایا دارد؛ اول اینکه حمل‌ونقل ارزان بار و مسافر است، حجم جابه‌جایی بار و مسافر زیاد و آلودگی محیط زیست کمتر دارد، مصرف بنزین کمتر می‌شود. با توسعه ریلی، همچنین توسعه و جهش اقتصادی صورت می‌گیرد و می‌توانیم بارهای کشورهای همسایه را منتقل کنیم؛ ازجمله کشورهای شرق به غرب و هند و افغانستان که از این طریق دآرمدزایی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402063018907/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7

نادی با اشاره به حمل‌ونقل و زیرساخت جاده‌ای اظهار کرد: در بسیاری از جاده‌ها آسفالت از بین رفته است به دلیل اینکه در گذشته از آسفالت با کیفیت مناسب استفاده نشده و خودروها را دچار مشکل می‌کند. همچنین راه‌های روستایی باید تکمیل شود. نهضتی باید شکل گیرد تحت عنوان آسفالت راه‌های روستایی، در روستاهای بالای ۲۰ خانوار؛ همچنین طبق برنامه توسعه، راه‌های شریانی باید از ۳۰ هزار به ۵۰ هزار کیلومتر افزاش پیدا کند. به توسعه استراحتگاه‌های جاده‌ای شامل پمپ بنزین و اقامتگاه‌ها و راه‌های فرعی کشور هم باید توجه ویژه شود.

وی با اشاره به حمل‌ونقل ریلی در کشور بیان کرد: مطابق هر برنامه توسعه، در این حوزه عقب‌افتادگی وجود دارد و دولت‌ها طبق برنامه عمل نکردند. طبق برنامه توسعه قرار بود تا ۱۴۰۴ تمامی مراکز استان‌ها به ریل و راه‌آهن سراسری وصل شوند اما تاکنون در هشت استان خبری از ریل‌رسانی نیست و چه در حوزه‌های نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری خوب عمل نشده است؛ در حالی‌که خطوط مخصوص ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب باید از طریق خطوط ریلی عملیاتی شود.

  مخالفان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله چه کسانی هستند؟/عرضه گسترده طی هفته های آینده