برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای مازندران

پیگیری ساخت آزادراه‌ها

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه راه‌های مواصلاتی استان نیز پیگیری تأمین اعتبار برای انجام پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران است که ر حال رایزنی برای جذب اعتباری قابل توجه در این زمینه هستیم. موافقت اولیه پرداخت اعتبار را دریافت کردیم و در صورتی که کار به مرحله قرارداد برسد، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) تجهیزات لازم برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها را در استان مستقر می‌کند. در این زمینه ۲۴ پروژه مهم مرتبط با راه‌ها در استان تعریف شده که بعضی از آن‌ها چند زیرپروژه دارند و تعدادی نیز در حال اجرا هستند.

رضا علیخانی با اشاره به کمبود اعتبار برای آسفالت محورهای مواصلاتی مازندران اظهار کرد: نیاز ما در مازندران به اعتبار و قیر برای بهسازی آسفالت محورهای مواصلاتی این استان هزار برابر اعتبارات و قیری است که به این استان داده می‌شود. اما با همین محدودیت‌ها و تنگناها نهضت آسفالت را با اولویت لکه‌گیری و درزگیری و حل مشکلات راه‌ها در مناطقی که آسفالت ندارند یا آسفالت‌ جاده از بین رفته انجام می‌دهیم.

مدیریت زباله‌های حاشیه راه‌ها نیز از موضوعاتی است که علیخانی به برنامه‌ریزی برای حل آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه به فرهنگسازی گسترده و همراهی مردم نیاز داریم. بارها مشاهده شد که حاشیه جاده در یک نقطه پاکسازی شد، اما یک روز بعد باز هم زباله‌های رها شده در همان نقطه دیده شده است. مدیریت این موضوع به فرهنگسازی و مشارکت مردم نیاز دارد که امیدواریم در این زمینه با راه‌اندازی پویش‌های مردمی به هدف مد نظر برسیم.

  تعریف معماری چیست؟ انواع ، شغل ، محل کار ، فرآیند طراحی کانون معماران | road-housing

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت استان در حوزه راه‌ها را بهبود و توسعه راه‌ها بیان کرد و گفت: برای تحقق این هدف نهضت ملی آسفالت در همه مسیرها اعم از معابر شهری، روستایی و محورهای بین شهری را در دست اجرا داریم. البته ادعا نداریم که آسفالت سراسری گلوگاه تا رامسر انجام می‌دهیم. اما برنامه‌ریزی شده که به طور گسترده برای بهسازی آسفالت مسیرها در سراسر استان اقدام شود.

نهضت ملی آسفالت

علیخانی محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی را نیز از اولویت‌های مد نظر بیان کرد و گفت: با هماهنگی وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستعضفان و بسیج سازندگی استان گام‌های خوبی در رابطه با طرح محرومیت‌زدایی راه‌های روستایی استان انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای مازندران

مدیران ارشد مازندران طی یک سال اخیر با احصاء مشکلات این حوزه در تلاش هستند که از ابعاد گوناگون چالش‌های حوزه راه در مازندران را برطرف کنند. به طوری که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی جدید، مسائلی مانند پاکسازی راه‌ها، نگهداری راه‌ها توسط بخش خصوصی و محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

در حالی که بهبود زیرساخت‌های راه در استان پرتراکم و پرترددی مانند مازندران با میلیون‌ها گردشگر یکی از الزامات توسعه محسوب می‌شود، وجود چالش‌های متعدد مربوط به حوزه راه در این استان عملا فرآیند توسعه را چه در بخش گردشگری و چه در سایر محورها اعم از کشاورزی و صنعت مختل خواهد کرد.

این مسئول از برنامه‌ریزی برای واگذاری نگهداری راه‌ها به بخش غیردولتی خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که مد نظر داریم واگذاری عملیات نگهداری راه‌ها در قالب قراردادهای بی‌.‌او.تی /  B.O.T است که روندی جدید محسوب می‌شود.

  بارش‌های رگباری ۳ استان جنوبی را فرا می‌گیرد

معاون عمرانی استاندار مازندران تصریح کرد: با توجه به این‌که وضعیت امکانات، منابع اعتباری و قیری که در اختیار استان گذاشته می‌شود کافی نیست، سعی ما بر این است که برای بهسازی و حفظ و نگهداری و مرمت و نوسازی جاده‌ها اعم از روکش آسفالت، رفیوژ میانی، شانه راه‌ها، خط‌کشی و مبلمان و روشنایی راه‌ها از توان سرمایه‌گذاران بهره بگیریم و در قبال دریافت خدمات، با توافق دستگاه‌های مربوطه و در چارچوب قوانین و مقررات نیازشان را در قالب تهاتر یا واگذاری امتیازات قانونی مرتفع کنیم.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، مازندران به عنوان یکی از پرترددترین استان‌های کشور سال‌هاست که با مشکلات متعددی در حوزه راه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. با این‌که در همه دولت‌ها تلاش‌هایی برای رفع کاستی‌های مربوط به راه‌های این استان انجام شد، اما کماکان این استان با چالش‌های متعددی در بخش محورهای مواصلاتی اعم از شهری، روستایی و بین‌شهری مواجه است.

برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران پیگیری برای تحقق ساخت آزادراه‌ها در مازندران را از دیگر اولویت‌های مد نظر برای حل چالش‌های ترافیکی در این استان بیان کرد و گفت: احداث طرح آزادراه سراسری گلوگاه رامسر به عنوان پروژه‌ای تحولی و توسعه‌ای یکی از مواردی است که به طور جدی پیگیر آن هستیم. مطالعات فاز صفر این پروژه مهم نیز در حال انجام است. البته نمی‌توانیم قول دهیم که آزادراه در این دولت ساخته شود. اما این پیگیری‌ها پله‌ای برای برداشتن گام‌های بعدی است.

به گفته وی تلاش بر این است که با استفاده از ظرفیت کنارگذرهای استان نیز برای کاهش ترافیک درون شهرهای مازندران، محوری سراسری از شرق تا غرب استان ایجاد شود.

  قیمت روز آپارتمان در تهران

معاون عمرانی استاندار مازندران استفاده از ظرفیت راه‌آهن شمال برای افزایش زیرساخت‌های ارتباطی بین شهرهای استان یکی دیگر از اولویت‌های مد نظر برای بهبود فرآیند ترددها در مازندران بیان کرد و گفت: در کنار همه اقدامات مربوط به توسعه راه‌ها، راه‌آهن شرق به غرب مازندران را نیز مد نظر داریم. یعنی با ادامه یافتن راه‌آهن از قائمشهر به سمت غرب مازندران و تا استان گیلان، از شرق تا غرب استان دارای یک مسیر ریلی شود که تحقق این هدف می‌تواند بخش زیادی از مشکلات ترافیکی مازندران را برطرف کند.

بیش از ۱۰ هزار ۴۰۰ کیلومتر جاده دارد که ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن را جاده‌های اصلی تشکیل می‌دهد. همچنین از حدود هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خاکی است.



منبع

این مسئول خاطرنشان کرد: پروژه آزادراهی دیگر هم آزادراه چالوس به رامسر است که مجوز ماده ۲۳ اخذ شد و در محرله پیگیری اجرای پروژه هستیم. نماینده منطقه نیز برای شیوه تأمین مالی و شیوه اجرا پیگیری‌های مستمری را در حال انجام دارد.