دریافت ۳۰ درصد اعتبار سفر رئیس جمهور
وی یکی دیگر از عوامل زمانبر بودن احداث این مسیر را تملک اراضی آن عنوان کرد و گفت: برای تملک زمین های این مسیر حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیمانکاران برای جلب رضایت صاحبان زمین و ملک، مجبور به هزینه بسیاری در این بخش شدند.
با وجود اینکه از سال ۹۷ عملیات اجرایی تکمیل هشت کیلومتر باند رفت از آزادراه قزوین به رشت در محدوده منجیل- رودبار در دستور کار قرار گرفت اما در کنار دلایل و بهانه های مختلف، به دلیل فقدان تزریق به موقع اعتبارات و بی توجهی متولیان برای پیگیری این اعتبارات کار با سرعت لازم پیش نرود.
تکمیل آزادراه رشت-قزوین که سالاه میزبان حدود ۲۰ میلوین گردشگر و همچنین دهها میلیون تردد است می تواند در سهولت گردشگری، رونق حمل و نقل و همچنین به دلیل برخوداری از منطقه آزاد تجاری در حوزه تجارت موثر باشد.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، احداث آزادراه رشت-قزوین با ۱۳۸ کیلومتر طول در سال ۸۳ کلید خورد و ۱۳۰ کیلومتر آن در همان دهه به بهره برداری رسید.با این حال طی یک دهه اخیر با بی توجهی مسئولان به نیاز توسعه حمل و نقل و وضعیت گردشگرپذیری استان این طرح عمرانی مهم با وجود پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی همچنان بر زمین ماند و آخرین پازل آن نیمه تمام رها شد.
آزادراه قزوین – رشت تنها محور ارتباطی کلان شهر تهران و استانهای همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان است و شاهراه گردشگری این خطه از کنار دریای باستانی خزر محسوب می شود که بدلیل مسائل اجتماعی، وضعیت توپوگرافی و وجود رودخانه سفیدرود و همچنین یک دهه بی توجهی متولیان و مسئولان تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موضوع حائز اهمیت در این پروژه را در شرایط کنونی تامین به موقع اعتبارات دانست و گفت: با تامین به موقع اعتبارات، این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
طی سفر رئیس جمهوری در بهمن ماه سال گذشته بدلیل اهمیت این پروژه عظیم برای چشیدن طعم شیرین بهره برداری و قرار گیری زیر بار ترافیکی ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مصوبات سفر دریافت کرد که انتظار می رود با اختصاص کامل این اعتبار قطار تکمیل این طرح همچنان پیش برود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اولویت قرار گرفتن طرح های نیمه کاری با وجود همه مشکلات و محدودیت های مالی دولت که از پیش به ارث رسیده بود، بدلیل ملی بودن این طرح و اهمیت آن بار دیگر شاهد از سرعت گیری پروژه و نظارت مستقیم مسئولان استانی و ملی شدیم به طوری که در سفر بهمن ماه سال گذشته رییس جمهوری تکمیل پروژه آزادراه رشت-قزوین مورد تاکید شخص دکتر آیت الله رئیسی قرار گرفت.
وی در این ارتباط اظهار داشت: باند رفت آزادراه منجیل- رودبار با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به عنوان آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سالجاری به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: بلافاصله پس از بهره برداری این مسیر مطالعات احداث مسیر هشت کیلومتری برگشت آزادراه از سمت رشت به قزوین در محدوده شهر رودبار نیز آغاز می شود اما قبل از آن، همزمان با تکمیل قطعاتی که اکنون در حال اجراست باند کنونی برگشت هم تعریض خواهد شد.