تدوین استانداردهای آموزش شغلی در بخش تعاون

جوزی همچنین اتاق‌ تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون را از جمله ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بخش تعاونی دانست و افزود: راهبری، ساماندهی و بهره‌مندی از توانمندی‌های سایر حوزه‌های آموزشی دولتی و غیردولتی نیز می‌تواند به توسعه و گسترش آموزش و ترویج تعاونی‌ها کمک شایانی کند.

تدوین استانداردهای آموزش شغلی در بخش تعاون

بر همین اساس سیدصولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه موجبات تالیف متون درسی با محوریت الگوی تعاون را فراهم کند و با آموزش و ترویج فرهنگ تعاون در حوزه نظری و عملی، دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اشتغال نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش ایسنا، هدفگذاری پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۲ در حوزه برنامه آموزشی تعاون، ارائه ۵۵۰ هزار نفر ساعت آموزش در سطح استان‌ها به شکل مجازی و حضوری است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حل مشکلات تعاونی‌ها نیازمند مجموعه اقدامات هماهنگ و منسجمی است که آموزش نیروی انسانی از مهمترین این اقدامات به شمار می‌رود. آموزش بهترین و کاراترین ابزاری است که به حل مشکلات و نارسایی‌ها کمک می‌کند و از طریق آموزش، نهضت تعاون عملیاتی می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان تعاون، قانون و مقررات به تنهایی عامل موفقیت در بخش تعاون نیست و آموزش می‌تواند زمینه تحول سازنده را به ارمغان بیاورد.

چندی قبل تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش به منظور تالیف کتب و متون درسی با محوریت الگوی تعاون و ترویج فرهنگ مشارکت و کارآفرینی در مدارس امضا شد. هدف تفاهم‌نامه بسترسازی و اجرایی‌ کردن ردیف‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ احکام اجرایی سند توسعه تعاون بود که پیشتر به تصویب رسیده و از سوی رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود.

  کندوان از سمت شمال به جنوب یکطرفه شد

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082115329/%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86

به منظور توسعه و تحقق اهداف آموزش تعاونی در قوانین بالادستی «شورای آموزش تعاون» در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل و استانداردهای آموزشی شغلی تعاون با همکاری سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور تدوین می‌شود.در حال حاضر تولید محتوای آموزشی با محور تعاون، تدوین برنامه درسی تعاونی براساس مخاطب هدف، جذب و همکاری مدرسان دارای صلاحیت آموزش تعاون و اعتبارسنجی مراکز برای آموزش تعاون از برنامه‌های پیشنهادی در حوزه تعاون به شمار می‌رود.

در راستای توسعه و تحقق اهداف آموزش تعاونی در قوانین بالادستی «شورای آموزش تعاون» در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل و استانداردهای آموزشی شغلی تعاون با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تدوین می‌شود.

استاندارد آموزشی مشاغل حرفه‌ای تعاون باید در سطوح اصلی شامل شرکت‌های تعاونی، اتحادیه‌های تعاون، اتاق‌های تعاون و برای رده‌های شغلی و حرفه‌ای اصلی حوزه تعاون شامل مدیرعامل، هیات مدیره و بازرس در نظر گرفته شود.

وی مهم‌ترین اهداف تشکیل شورای آموزش تعاون‌ را تحقق مفاد ذی‌ربط در قوانین بالادستی از جمله سند توسعه تعاون عنوان کرد و از پتانسیل‌های قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون بخش تعاون و لزوم هماهنگی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمامی حوزه‌های بخش تعاونی با ایجاد شورای آموزش تعاون نام برد.

امیرحسین جوزی ـ مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای آموزش تعاون خبرداد و گفت: استانداردهای آموزشی شغلی تعاون با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تدوین می‌شود.

در حال حاضر آموزش تعاون به‌ شکل حضوری و مجازی در سطح کشور برگزار می‌شود و علاوه بر آموزش‌های مجازی تعاونی که در قالب قراردادهای برون‌سپاری با مراکز و مؤسسات معتبر اجرایی می‌شود بخشی از این آموزش‌ها نیز از طریق سامانه آموزش در زیر سامانه جامع هوشمند بخش تعاون به‌ نشانی https://taavoni.mcls.gov.ir  به‌ طور آفلاین در حال اجرا است.

  تردد در محور چالوس جنوب به شمال ممنوع شد

بر اساس اعلام مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی‌های وزارت کار، پروژه استانداردسازی آموزش تعاون از جمله اولویت‌های کاری شورای آموزش تعاون است و بهره‌گیری بیشتر از شیوه‌های نوین آموزشی، ارتقای دانش تعاون و توانمندسازی تعاونگران از جمله دستاوردهای راهبری شورای آموزش تعاون خواهد بود.