تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از طریق ایران

در این راستا پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در مینسک در مردادماه ۱۴۰۱ برگزار شد، توافقات اجرایی و متقابلا سودمندی بین نهادها و موسسات اقتصادی دو کشور صورت گرفته است. اجرای این توافقات برای توسعه همکاری‌ها به‌خصوص در زمینه اقتصادی، تجاری، کشاورزی و صنعتی اهمیت زیادی دارد.

با توجه‌ به محدودیت‌های اعمالی از سوی کشورهای غربی برای صادرات بلاروس از طریق بنادر اروپایی، در صورت بسترسازی مناسب در زمینه‌های زیرساختی نظیر حمل‌ونقل و نگهداری، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب نقش فعال و موثری در زمینه تغییر مسیر صادرات کود بلاروس از اروپا به جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد و حتی به‌عنوان هاب منطقه‌ای این محصول شناخته شد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مرکز توزیع (هاب منطقه‌ای) و مسیر اصلی انتقال کود پتاس بلاروس به مقاصد منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود. مقدمات لازم برای تأمین فضای کافی انبارداری در جنوب کشور آغاز شده و استان‌های ذی‌ربط درگیر مساله شده‌اند.

در راستای توسعه همکاری‌های ایران و بلاروس در زمینه اقتصادی، ایران برای تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی این کشور از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث، آمادگی دارد و امکانات حمل‌ونقلی در این زمینه برای بهره‌برداری آماده است.

همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس، به مینسک سفر کرد.

ایران برای تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از طریق خاک ایران به کشورهای ثالث، آمادگی دارد. امکانات بندری، گمرکی، ریلی، دریایی، جاده‌ای، کشتیرانی و انبارداری ایران در این زمینه مناسب و برای بهره‌برداری آماده است.

سال گذشته قرارداد خرید ۴۰۰ هزار تن کود پتاس از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بلاروس (برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) نهایی شد. ظرفیت جمهوری بلاروس در تولید کودهای کشاورزی به‌ویژه کود پتاس بسیار قابل توجه است؛ به‌شکلی‌که یکی از منابع اصلی تامین این کود برای کشور ما و برای کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه هند و … محسوب می‌شود.

  سمنان دومین استان اشتغالزای کشور در سال رشد تولید
به گزارش ایسنا، سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس در سال جاری بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های دو کشور است. کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مهم‌ترین بستر و زمینه توسعه اینگونه برنامه‌های عملیاتی در راستای افزایش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری است و از این رو بر آمادگی دولت ایران برای گسترش مناسبات با بلاروس در تمام حوزه‌های ممکن تاکید می‌شود.

تسهیل ترانزیت کالاهای تولیدی بلاروس از طریق ایران

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402072517334/%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86