تقویت تشکل های تعاونی موجب پایداری تولید می شود

وی گفت: تعاونی ها به واسطه ویژگی های تنوع محصولات در حوزه های مختلف و مردمی محور نقش مهمی در اقتصاد مردمی دارند. تعاونی ها بنگاه های کوچک و متوسط هستند و بر اساس آمایش سرزمینی بر مبنای ظرفیت های کشور تشکیل می شوند که منجر به اشتغال‌زایی و تولید می شوند و در بازار ریسک کمتری را شاهد خواهند بودند.

تقویت تشکل های تعاونی موجب پایداری تولید می شودبه گزارش ایسنا، محمد شیخ حسینی – مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در این مراسم اظهار کرد: صادرات در تولید ناخالص داخلی کشور تاثیر مثبت دارد و با ارز آوری باعث کاهش تورم می شود.

وی با اشاره به اینکه تعاونی ها در قالب مشاغل خانگی هم می توانند از تسهیلات بهره مند شوند گفت: مصارف و نیازها نامحدود و منابع محدود است، ٢ درصد نرخ تسهیلات کاهش داده ایم. تسهیلات به صورت ریالی و ارزی است و برای تعاونی هایی که محصولات صادراتی دارند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون، سال گذشته خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیاردی به تعاونی ها اختصاص یافت که تماما جذب شد امسال نیز خط اعتباری جدید را راه اندازی خواهیم کرد.
انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402041308149/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF

شیخ حسینی گفت: بخش از منابعی که بانک در اختیار دارد از تسهیلات تکلیفی است و تسهیلات ریالی نیز  در حوزه سرمایه گذاری بر اساس تفاهمنامه ها و قراردادها در اختیار تعاونی ها صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی گفت: اگر تشکل‌های تعاونی تقویت شوند موتور محرک بخش کشاورزی در بحث پایداری تولید به حرکت در خواهد آمد.

  انواع لاستیک راهسازی و لاستیک معدنی - آشنایی با لاستیک ادوات سنگین

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه ظرفیت تعاونی ها در کشور مغفول مانده است افزود: باید زمینه سطح دانش فنی و تخصصی تعاونی ها را بالا ببریم.

وی ادامه داد: درحال حاضر تعدادی از تعاونی ها خودشان تولید و صادرات می کنند و ویژگی منحصر به فردی در زمینه صادرات بسیاری از محصولات به ویژه کشاورزی هستند که از این جهت کمک کننده بخش خصوصی و دولتی کشور به شمار می روند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی از وجود بیش از ۸۰۰۰ تشکل این سازمان در سطح کشور خبر داد و گفت: اگر تشکل‌های تعاونی تقویت شوند موتور محرک بخش کشاورزی در بحث پایداری تولید به حرکت در خواهد آمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سازمان تعاون روستایی با بیش از ۸۰۰۰ تشکل در سطح کشور به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌های غیر دولتی و ۱۳ اتحادیه ملی و ۱۰ انجمن و فدراسیون و یک شبکه بسیار وسیع و گسترده در سطح کشور می‌تواند به بهترین شکل ممکن خدمات رسانی داشته باشد.

به گزارش ایسنا غلامرضا هادربادی در نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون در مجموعه تلاش با بیان اینکه ۹۱ درصد کشاورزان ژاپنی عضو تعاونی‌ها هستند و در کره جنوبی این نسبت به ۹۰ درصد می‌رسد اظهار کرد: در حال حاضر  در ۹۵ درصد شهرها و روستاهای چین تعاونی‌ها بازاریابی دارند، بنابر این اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم، باید روی تشکل‌های تعاونی متمرکز شویم زیرا تعاون راه میانبر و کم هزینه و اثرگذار در هر کشور است.

وی گفت: سازمان تعاون روستایی عضو ICA اتحادیه بین المللی تعاون هم هست و شبکه بزرگ تعاون روستایی در حوزه کشاورزی، زراعی، باغی، دامی و شیلات، صنایع تبدیلی و کنسانتره حضور فعال و پررنگی دارد.

  آب‌های جنوب از فردا مواج و متلاطم می‌شود

به گفته مدیرعامل سازمان تعاون روستایی وجود بیش از سه میلیون تن ظرفیت انباری و ۷۰ هزار تن صنایع تبدیلی و تکمیلی و ۶۵ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای ، ۱۰ کشت و صنعت یا قطب تولید ، ۲۱ شرکت سهامی زراعی فعال در سطح کشور و ۳۵۰ شرکت تعاونی زنان روستایی بخشی از استعدادهای سازمان تعاون روستایی است.

هادربادی افزود: بر اساس اساسنامه سازمان تعاون روستایی که بیش از  پنج دهه و معادل ۶۰ سال قدمت دارد و بر اساس ماده ۳ و ۵ اساسنامه اتحادیه‌های تحت پوشش، بازاریابی، فروش، ارزش افزوده و ارتقای زنجیره ارزش جزو وظایف تشکل‌ها و تعاونی‌ها در بخش کشاورزی و روستایی است.

وی ادامه داد: این بانک نهاد مالی تخصصی بخش تعاون است و ٣٠ درصد از منابع را به بخش خصوصی ارائه می کند و ٧٠ درصد هم سهم تسهیلات تعاونی هاست. این زمینه وجود دارد که بخش تعاون بتواند از تسهیلات استفاده کند ضمن اینکه راهبری تسهیلات از سوی نهادها صورت می گیرد.