حجم ترانزیت در یک سال گذشته دو برابر شد/ رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالای خارجی در سال جاری

به گفته وی، تکمیل این مسیر نیازمند یک میلیارد یورو اعتبار است تا این مسیر کامل شود که جزو اولویت اول دولت قرار دارد تا از طریق جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تفاهم با روسیه و آذربایجان بتوانیم آن را کامل کنیم.

افندی زاده بیان کرد: محور اول کریدور بندرعباس- رشت آستارا- آذربایجان -روسیه و در نهایت شمال اروپا است که حلقه مفقوده این مسیر در ایران، تکمیل ریل رشت به آستارا است که حدود ۱۶۲ کیلومتر آن مانده است.

این خبر تکمیل می‌شود…



منبع

افندی زاده تاکید کرد: ایران در مسیر دو کریدور مهم قرار دارد. یک مسیر کریدور شمال به جنوب (ایران روسیه و هند) است که مهم‌ترین کریدور ریلی برای نیز هست. کریدور بعدی از اینچه برون شروع می‌شود که به گرمسار می‌رسد. برقی کردن این کریدور در موافقت‌نامه با روسیه با سرمایه‌گذاری روس‌ها در برنامه‌ها قرار دارد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد که در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالای خارجی محقق شده و برنامه دولت برای افزایش ترانزیت جدی است.

وی ادامه داد: محور دیگر مسیر سرخس است که خط ریلی به بندرعباس داریم. اولین قطار از طریق مسکو- قزاقستان- ترکمنستان از این مسیر مدتی پیش وارد ایران شد و به سمت بندرعباس حرکت کرد که ۵ روز در ایران بود و بعد به هند رسید. تحقق جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار تا پایان سال ۲۰۲۳ از این مسیر با روسیه تفاهم شده است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، «شهریار افندی زاده» در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم با حضور در یک برنامه تلویزیونی و با بیان اینکه برنامه ریزی دولت برای ترانزیتی در سال جاری ۲۰ میلیون تن است، اظهار کرد: حجم ترانزیت تا سال ۹۹ حدود پنج و نیم میلیون تن در سال بود و در سال ۱۴۰۰ با اجرای «سیاست توسعه ترانزیت» این عدد را به ده و نیم میلیون تن در سال رسید.

  افزایش ۱۴ درصدی تردد در محورهای برون شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه منسجمی در دولت در سه محور تنظیم شده تا حجم ترانزیت تا پایان امسال به ۲۰ میلیون تن برسد که نخستین راه برای رسیدن به این هدف، تکمیل زیرساخت‌ها در کریدور شمال جنوب و سه محور اساسی دیگر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: محور دیگر که به دنبال فعال‌کردن آن هستیم، مسیر ریلی چابهار به زاهدان است. در محور شرق به غرب نیز چین ۶۰ میلیون تن کالا به سمت اروپا ارسال می‌کند و  تفاهم انجام شده از دو مرز سرخس و اینچه برون برای ورود کالاهای چینی به کشور است تا از طریق ریل به ترکیه برسد.

وی توضیح داد: از طریق چین سالانه  ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا صادر می‌شود که می‌توان از مسیر ایران آن را منتقل کرد. با توجه به جریانات اخیر برای دولت روسیه امکان جابه‌جایی ۳۰ میلیون تن کالا در کریدور شمال جنوب توسط ایران وجود دارد.