خیزش گرد و غبار و فعالیت سامانه‌ بارشی در کشور

این سامانه به وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار منجر می‌شود.

خیزش گرد و غبار و فعالیت سامانه‌ بارشی در کشور



منبعسازمان هواشناسی، به شهروندان توصیه کرده از ترددهای غیر ضروری در فضای باز بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی پرهیز کنند. همچنین به زائران پیاده‌روی اربعین تاکید کرده در گذرگاه‌ها ماسک کافی همراه داشته باشند.

پایش شاخص آلودگی توسط دستگاههای ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است. 

علاوه بر آن، افزایش گرادیان فشار با مخاطراتی مانند وزش باد، گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار دیگر سامانه‌ای است که از روز چهارشنبه وارد کشور شده و تا شنبه فعال خواهد بود. تاثیر این سامانه در بیشترین استان‌های کشور مشاهده خواهد شد. 

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، سازمان هواشناسی برای روزهای چهارشنبه تا شنبه هشدار سطح زرد صادر کرد. بر اساس این هشدار فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق از روز چهارشنبه آغاز شده و تا پایان روز شنبه ادامه خواهد داشت. مخاطرات این بارش می‌تواند به کاهش محسوس دما (از پنجشنبه)، وزش باد شدید موقتی و در دامنه و ارتفاعات با رعد و برق منجر شود. 

  رفع نقاط پرحادثه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است

همچنین سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی. تنظیم جیره غذایی در استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و تنظیم دما در گلخانه‌ها و سالن های پرورشی و تامین سوخت کافی را توصیه کرده است. 

هشدار سطح زرد هواشناسی برای امروز در شمال و شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان و تهران و فردا (جمعه) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان و شمال شرق تهران، شرق و شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان و روز شنبه  برای استان‌های جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و غرب کرمان و شرق و شمال هرمزگان صادر شده است. 

بر این اساس احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد.