در روزهای آینده ساخت راه‌آهن رشت – آستارا شروع می‌شود

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی با ارسال یک پیام تصویری به همایش اقتصاد دریامحور ایران با بیان اینکه کریدور شمال جنوب سه شاخه شرقی، غربی و ترکیبی دارد، گفت: خبر خوشحال کننده این‌که در سال ٢٠٢٣ بخش شرقی کریدور شمال – جنوب راه افتاده و امسال در این شاخه از کریدور  ۶٠٠ هزار تن بار وارد ایران شده که در سال جاری میلادی ظرفیت عبور دو میلیون تن بار از این مسیر وجود دارد. البته ظرفیت این مسیر ١۵ میلیون تن بار است.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه شاخه غربی کریدور شمال – جنوب بین روسیه ، جمهوری آذربایجان و ایران است، گفت: امیدواریم در روزهای آینده در تهران موافقتنامه اجرایی این پروژه‌ را با روس‌ها امضا کنیم و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا شروع شود.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه شاخه سوم این کریدور شمال جنوب و کریدور ترکیبی روسیه و ایران از مسیر دریای خزر است، افزود: این کریدور ترکیبی اهمیت بسیار بالا دارد و بهترین کریدور می‌تواند باشد، چراکه بدون کشورهای واسط به روسیه متصل می‌شویم. البته در کریدور ترکیبی در بخش روسی نقاط ضعفی وجود دارد که آن هم وجود یک بندر در ماخاچ قلعه است و بقیه بنادر در ولگا قرار دارند و ولگا هم هر سال باید لایروبی انجام شود.

در روزهای آینده ساخت راه‌آهن رشت - آستارا شروع می‌شود

وی ادامه داد: شاخه غربی این کریدور بین روسیه – جمهوری آذربایجان – ایران است، در سال ٢٠٢٣ اتفاق خوبی که رقم خورد این بود که در حضور روسای جمهور دو کشور قطعه ریلی باقی مانده بود در این مسیر کلید خورد و در تهران موافقت‌نامه آن بین دو کشور ایران و روسیه امضا شد. امیدواریم در روزهای آینده در تهران موافقتنامه اجرایی این پروژه‌ را با روس‌ها امضا کنیم و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا شروع شود.

  بیش از ۱۸۵ هزار واحد شهری نهضت ملی توسط بنیاد مسکن اجرایی شد

وی با بیان اینکه در بخش ناوگان دریایی در خزر مشکل داریم و در این منطقه باید کشتی‌های بیشتری داشته باشیم و هنوز کشتی رو رو نداریم، گفت: اگرچه چند فروند کشتی در خزر خریداری شد اما کافی نیست و باید ناوگان خزر را تقویت کنیم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402112316584/%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AFجلالی ادامه داد: در غیر این صورت ظرفیت انتقال بار از طریق کشتی‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ به طوریکه در طی سال‌های گذشته ظرفیت کشتی‌ها به ٣۵٠٠ تن کاهش پیدا کرده در حالی که ظرفیت ٨٠٠٠ تن بوده‌ است. مشکل دیگر ولگا این است که شش ماه از سال یخبندان و طوفانی است و نقل و انتقالات با سرعت انجام نمی‌شود.